رفتن به مطلب

نگرانی گوگل از تسلط مایکروسافت برپلتفرم تلفن همراه


mobin master

پست های پیشنهاد شده

پرونده‌ی دعاوی گوگل و اوراکل در ماه‌های اخیر وارد مراحل جدیدی شده و در خلال انتشار اطلاعات سری مربوط به گوگل توسط وکلای اوراکل، داده‌های بسیار جالب توجهی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. همان‌طور که می‌دانید، اوراکل مدعی است که گوگل برای توسعه‌ی اندروید از APIهای جاوا استفاده کرده است. این کمپانی اعلام کرده که گوگل بدون دریافت مجوزهای لازم، از این APIها در سیستم‌عامل متن‌باز خود استفاده کرده است. پس از برگزاری چندین جلسه از دادگاه رسیدگی به این پرونده، دادگاه عالی آمریکا پرونده را به دادگاه‌های رده پایین‌تر ارجاع داد. براساس اطلاعات ارائه شده اوراکل  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  است.

در جریان جلسات پیشین دادگاه، وکلای اوراکل با دسترسی به اطلاعات محرمانه‌ی گوگل، آن‌ها را افشا کردند که از جمله‌ی آن می‌توان به درآمد کسب شده توسط گوگل از طریق پلتفرم اندروید اشاره کرد. اطلاعات فاش شده حکایت از این دارد که  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. است. حال اطلاعات بسیار جالب‌تری نیز از این پرونده منتشر شده است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارند که پیش از آنکه اندروید در سال ۲۰۰۸ رونمایی شود، ریک ماینر، دوستان خود را از خطر تسلط مایکروسافت در حوزه‌ی سیستم‌عامل موبایل در صورت نبود یک رقیب متن‌باز، بر حذر داشته است.

ریک ماینر در ایمیل خود که به دوستانش ارسال کرده، به این موضوع اشاره کرده که در صورت نبود یک پلتفرم متن‌باز، مایکروسافت بازار سیستم‌عامل ابزار‌های موبایل را در اختیار خواهد گرفت. وی به کنار گذاشتن Palm و RIM به نوکیا و سیستم‌عامل سیمبین نیز اشاره کرده و آن را پلتفرمی اختصاصی برای گوشی‌های نوکیا خوانده است. حال پس از گذشت سال‌ها از معرفی اندروید، این سیستم با فاصله‌ای بسیار زیاد، بزرگ‌ترین پلتفرم حال حاضر گجت‌های موبایل است. پس از اندروید iOS اپل قرار دارد و مایکروسافت بخش کوچکی از این بازار را در اختیار گرفته است.

در صورتی که یک پلتفرم متن‌باز طی سال‌های آینده معرفی نشود، مایکروسافت این حوزه را نیز تحت تسلط خود درخواهد آورد. پلتفرم Palm در حال رسیدن به روزهای آخر خود است و RIM نیز در آینده به مشکل بر می‌خورد؛ سیمبین سیستم‌عامل اختصاصی گوشی‌های نوکیا است و توسعه‌ی آن وابسته به محصولات این کمپانی است.

همان‌طور که از گفته‌های ماینر می‌توان متوجه شد، وی به درستی حضور یک سیستم‌عامل متن‌باز مستقل از سخت‌افزار را برای موفقیت و جلوگیری از تسلط هر چه بیشتر مایکروسافت، ضروری خوانده است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...