رفتن به مطلب

رابط کاربری: اضافه کردن اجزا انسانی به طراحی سایت


parswebdesign

پست های پیشنهاد شده

رابط همیشه عاملی بین انسان‌ها و هدف نهایی ما می‌باشد. باید باور کنیم که هیچگاه از این واسطه خلاص نخواهیم شد. با توجه به نحوه‌‎ی ساخت رابط کاربری سایت، ممکن است گاهی این واسطه ما را به هدفمان نزدیک کند و گاهی نیز باعث اذیت و خستگی کاربر شود و ما را به کل از هدف خود دور کند.

خبر خوب اینجاست که نقاط ضعف طراحی رابط کاربری می‌توانند به راحتی کاهش یابند و حتی حذف شوند. یکی از راه‌های بهبود رابط کاربری اضافه کردن اجزا انسانی به طراحی می‌باشد. برای این کار رابط باید طبق رفتار‌ها و احساسات انسان‌ها طراحی و ساخته شود تا هنگام کار با آن احساس خستگی نکنیم.

اجزا انسانی شامل چندین عامل بسیار مهم می‌باشد که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

زبان

زبان یکی از قدیمی ترین راه‌های ارتباطی هست که هیچوقت قدیمی و منسوخ نمی‌شود. زبان نوشتاری یکی از ابزار‌های اولیه برقراری ارتباط بوده و هست و خواهد بود. بنابراین در طراحی رابط کاربری خود به نحوی از زبان نوشتاری استفاده کنید که همه‌ی مردم بتوانند به راحتی متوجه منظور نوشته‌های شما بشوند. علاوه بر این از به کار بردن بیش از حد اصطلاحات تخصصی نیز پرهیز کنید و تمام تلاش خود را بکنید که استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید.

این موضوع فقط به نوشته‌ها اختصاص ندارد، بلکه در طراحی و استفاده از آیکون‌ها و برچسب‌ها نیز صادق است. بنابراین سعی کنید از آیکون‌هایی استفاده نمایید که به راحتی منظور شما را به کاربر برسانند.

استفاده از موارد روزمره

وقتی موردی برای ما آشنا به حساب بیاید، به مراتب آن را سریع‌تر درک می‌کنید. به عنوان مثال وقتی از یک شیشه باز کن استفاده می‌کنیم، استفاده از آن در دفعات بعدی برای ما بسیار آسان‌تر است و بیشتر تمایل داریم تا به سراغ آن برویم تا یک وسیله‌ی جدید! در طراحی رابط کاربری نیز دقیقا باید به این نکته توجه کرد، از عوامل و المان‌هایی استفاده کنید که در زندگی روزمره بیشتر به چشم و کار ما می‌آیند. با این کار قطعا بهتر از گذشته می‌توانیم منظور و هدف خود را به مخاطب انتقال دهیم.

تمرکز

وقتی روی یک مورد تمرکز کنیم، مسلما در انجام آن بهتر نیز عمل می‌کنیم. در طرف مقابل وقتی سعی می‌کنیم به طور همزمان روی چند کار تمرکز کنیم، کارایی پایین‌تری خواهیم داشت. رابط ایده‌ال رابطی است که توجه مخاطب را تنها به یک کار جلب کند و با اضافه کردن اهداف جدید و زائد باعث حواس پرتی کاربر نشود. وجود موارد اضافی تنها شما را از هدف خود دور‌تر خواهد کرد.

مکان

وقتمی گم شویم، نمی‌توانیم به خوبی روی هدف خود تمرکز کنیم و از تلاش برای رسیدن به آن دست می‌کشیم. به عنوان مثال در انجام فرایندی چند مرحله‌ای در سایت، یک رابط خوب به طور دقیق مرحله‌ی فعلی شما را نشان می‌دهد و علاوه بر آن مرحله‌ی قبلی و بعدی را نیز مشخص می‌کند. در سایت‌ها، نحوه ی انتقال بین صفحات در درک کاربر از محل فعلی خود بسیار مهم می‌باشد. همچنین وجود سر تیتر‌ها (heading) نیز می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

اشتباهات

یکی دیگر از نقش‌های رابط کاربری کاهش خطا‌ها و اشتباهات می‌باشد. هر چند که متاسفانه با طراحی نامناسب بعضی از رابط‌ها، درصد اشتباهات افزایش نیز پیدا می‌کند. هرچه بیشتر کاربران از سایت شما استفاده بکنند، اطلاعات بیشتری به دست شما می‌رسد. با بررسی این اطلاعات می‌توانید آماری بسیار مفید به دست بیاورید که به وسیله‌ی آن می‌توان درصد اشتباهات را به حداقل رساند. بنابراین باید به بازخورد‌های کاربران خود توجه ویژه‌ای داشته باشید، حتی در بعضی مواقع باید از کاربر علت اشتباه و خطا را جویا شویم تا علت اشتباه را پیدا کنیم و هر چه سریع‌تر آن را حل کنیم.

احساسات

یکی از مشخصه‌های اصلی ما انسان‌ها، احساسات می‌باشد. شاید بتوان احساسات را چگونگی درک ما از دنیا و چگونگی درک دنیا از ما دانست. بنابراین تعریف و به کار گیری احساسات برای ماشین‌ها بسیار دشوار می‌باشد، اما تا جایی که امکانش باشد، باید رابط کاربری را احساسی طراحی کرد. برای این کار می‌توان از رنگ‌ها، شکل‌ها و پیام‌های مختلف استفاده کرد که حس رضایت بخشی را در کاربر ایجاد کند و همچنین حس‌های منفی او مانند خشم و ناراحتی را از او دور کند. وقتی کاربر با احساس خوبی سایت شما را ترک کند، مطمئنا رابط کاربری و برند شما را به موفقیت نزدیک‌تر کرده است.

به طور خلاصه، همیشه باید به یاد داشته باشیم که ما انسان هستیم و در حال طراحی رابطی برای دیگر انسان‌ها هستیم. بنابراین اگر بتوانیم ارتباطی نردیک‌تر، شفاف‌تر و بهتری با کاربر خود داشته باشیم، قطعا می‌توانیم به هدف خود نزدیک‌تر شویم.

 

منبع: لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...