رفتن به مطلب

کلمات کلیدی در سئو چه مقدار دارای اهمیت دارد؟


پست های پیشنهاد شده

در هنگام انجام سئو، هدف شما این است که رتبه صفحه وب یا وبسایت خود را در نتایج جستجو بالا ببرید و می‌خواهید این کار را به سرعت انجام دهید. زمان شما ارزشمند است، بنابراین باید بدانید که کدام فاکتورهای سئو مهم هستند. یکی از فاکتورهای مؤثر در سئو، چگالی (تراکم) کلمه کلیدی می‌باشد. در اواخر سال 1990، چگالی  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  (نسبت تکرار یک کلمه کلیدی به کل کلمات در یک صفحه وب) بسیار مهم بود؛ به طوریکه چگالی  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  یک فاکتور قدرتمند در به دست آوردن رتبه بالای وبسایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شد، از این رو بسیاری از افراد توسط چگالی کلمه کلیدی با استفاده از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) رتبه وبسایت آنها ارتقا یافت. مدیران سایت‌ها زمانیکه به اهمیت چگالی کلمه کلیدی در سئو پی بردند، به قدری از آن استفاده کردند که دیگر متن قابل خواندن نبود.
بنابراین موتورهای جستجو به ویژه گوگل، با تغییر الگوریتم خود تصمیم گرفتند که اهمیت این فاکتور را در سئو کم کنند. موتور جستجوی گوگل زمانی که بروزرسانی‌هایی مانند پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار را اجرا کرد؛ تغییرات زیادی در الگوریتم رتبه‌بندی جستجو خود داد. در حال حاضر اگر افراد با استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) چگالی کلمات کلیدی وبسایت خود را بالا ببرند، وبسایت توسط گوگل جریمه خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که نباید از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، بلکه باید این کلمات را به شکل صحیح و کافی در محتوای خود به کار برید.

بهترین تراکم کلمه کلیدی در سئو چیست؟
کارشناسان سئو در حوزه بازاریابی محتوا پیشنهاد می‌کنند که چگالی کلمه کلیدی مناسب 1 تا 3 درصد است؛ به عبارت دیگر  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  باید بین 1 تا 3 درصد از محتوای کل صفحه باشد. در صورتی که تعداد کلمات کلیدی محتوای شما بیشتر از این مقدار بود، گوگل صفحه را به عنوان اسپم شناسایی می‌کند.
فرمول ساده برای محاسبه این درصد K/T*100 است که K تعداد تکرار یک کلمه کلیدی و T تعداد کل کلمات در یک محتواست و این نسبت را در 100 ضرب می‌کنید تا چگالی کلمات کلیدی خود را به دست آورید. در حالیکه این درصد را محاسبه می‌کنید، کد HTML یا کدهای تصویر را که ممکن است به محتوا اضافه کرده باشید را نادیده بگیرید؛ به این دلیل که این تگ‌های جاسازی شده معمولا در متن صفحه ظاهر نمی‌شوند.
گرچه باید این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا را باید برای کاربر نوشت و چگالی کلمات فرمول خاصی ندارد، در یکی از ویدئوهایی که ما در کانال آموزشی وب24 در تلگرام منتشر کردیم، به این نکته اشاره شده که گوگل کلمات کلیدی را در حدی که بین 3 تا 5 بار در محتوا استفاده شده باشد تشخیص می دهد و تکرار بیش از حد کلمات کلیدی باعث خواهد شد که رتبه سایت شما افت کند و تکرار بیش از حد نیز باعث خواهد شد که مطلب شما به عنوان اسپم شناخته شود.

کلمه کلیدی خود را آنالیز (تجزیه و تحلیل) کنید
برای ایجاد ترافیک بالا به سمت وبسایت خود، باید روش‌های هوشمندانه‌تری را به کار برید. نویسندگان و مدیران وبسایت باید بدانند تنها قرار دادن کلمات کلیدی نیست که باعث رتبه دهی وبسایت می‌شود، مرتبط بودن کلمات کلیدی شما به محتوا باید توجه شود. با توجه به اینکه موتورهای جستجو هوشمند هستند، باید دقیق تر عمل کنید. محتوایی را ایجاد کنید که کلمات کلیدی شما به طور بی عیب و نقص متناسب و سازگار باشند. معمولا سایت هایی که به صورت تخصصی به موضوعات خاصی می پردازند رتبه بهتری در گوگل کسب می کنند.

آیا هنوز چگالی کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟
همانطور که در بالا ذکر شد؛ در چند سال گذشته، حفظ چگالی کلمات کلیدی برای هر نوع محتوا مهم‌تر بود. چگالی کلمات کلیدی نقش مهمی را برای رتبه‌بندی سایت ایفا می‌کرد. کارشناسان سئو باید مطمئن می‌شدند که چگالی کلمات کلیدی را در محتوا رعایت کرده‌اند. 
پس از بروزرسانی الگوریتم گوگل، چگالی کلمات کلیدی به اندازه کیفیت محتوا مهم نیست. به جای جستجوی دقیق کلمات کلیدی بین محتوا، گوگل اکنون تلاش می‌کند تا عبارت مورد جستجوی کاربر و مفهوم محتوا را درک کند. پس آیا این بدان معناست که نباید بر روی کلمات کلیدی تمرکز کنید؟ این امر مانند چای بدون شکر است، همانند سئویی که بدون کلمات کلیدی بی‌مزه است. کلمات کلیدی همیشه یک فاکتور مهم برای وبسایت خواهند بود. مرتبط بودن کلمات کلیدی برای عبارت مورد جستجوی کاربر هنوز اهمیت بالایی دارد. اما تنها استفاده از یک نوع کلمه کلیدی مرتبط به اندازه قبل مهم نیست. بیشتر بر روی محتوا تمرکز کنید.
آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که مهم نیست چگونه کلمات کلیدی مورد هدف را در بین محتوا قرار می‌دهید. بلکه باید به نحوه توزیع کلمات کلیدی خود توجه کنید. کلمات کلیدی باید طوری در محتوا توزیع شوند که هم محتوا قابلیت خواندن برای کاربران را داشته باشد و هم موتور جستجوی از جمله گوگل بتواند موضوع متن را درک کند. به عنوان نمونه اگر متن شما دارای 5 پاراگراف است نباید در دو پاراگراف اول تعداد زیادی کلمه کلیدی مثلا 10 بار تکرار شود. برای اینکه بتوانید کلمات کلیدی خود را به خوبی توزیع کنید و بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است آنها را در عنوان صفحه، متن اصلی، URL سایت، تگ H1، توضیحات متا، لینک‌های داخلی سایت و تگ alt تصویر استفاده کنید. بنابراین کلمات کلیدی را هم برای موتورهای جستجو و هم برای ارائه تجربه کاربری خوب بهینه سازی کنید. گوگل زمانی شما را دوست دارد که افراد دیگر را در نظر بگیرید. بنابراین چگالی کلمات کلیدی مانند گذشته مهم نیست، اما هنوز هم فاکتوری موثر در سئو است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...