رفتن به مطلب

تعداد شرکا در ثبت و تشکیل انواع شرکت


comreg

پست های پیشنهاد شده

مقدمه:
در حال حاضر بیش از یک میلیون شرکت تجاری اعم از دولتی،تعاونی،خصوصی و عمومی در عرصه اقتصاد کشور ما فعال می باشند.بدین جهت،شناخت کلی از نظام حقوقی حاکم بر شرکت ها برای استقرار انضباط اقتصادی بعنوان پیش نیاز توسعه تجارت که لازمه آن قانونمند شدن فعالیت های این طیف گسترده از شرکت های تجاری می باشد،ضرورتی اجتناب ناپذیر است.


شرکت ها در قوانین ایران دارای شخصیت حقوقی اند.زمانی که قصد تاسیس شرکت را دارید، شما باید نوع شرکت،میزان سرمایه،تعداد اعضا و همین طور زمینه ای را که می خواهید در رابطه با آن  فعالیت داشته باشید را مشخص کنید.در مقاله های پیشین در رابطه با حداقل میزان سرمایه در هر یک از شرکت های تجاری سخن گفتیم،در این نوشتار،ضمن معرفی مختصری از شرکت های تجاری،به بررسی حداقل تعداد اعضا در این شرکت ها می پردازیم.
شایان ذکر است،شما عزیزان می توانید در هر یک از مراحل ثبت شرکت ، از متخصصان کارآزموده ی ما در موسسه ی حقوقی فکر برتر،کمک بگیرید.همکاران ما در این مرکز می توانند از طریق مشاوره تخصصی رایگان شما را راهنمایی کنند.
حداقل تعداد اعضا در شرکت سهامی خاص:
شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن منحصراَ به وسیله موسسین تامین می شود.
به موجب ماده 3 لایحه قانون تجارت،تعداد شرکاء در شرکت سهامی خاص نباید از 3 نفر کمتر باشد.
شرکت سهامی عام:
طبق ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت،شرکت سهامی عام شرکتی است که در آن موسسین قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند و این ویژگی عمده این شرکت ها می باشد.
حداقل تعداد شرکا در شرکت سهامی عام 5 نفر است.
شرکت با مسئولیت محدود:
شرکت با مسئولیت محدود،عبارت است از شرکتی که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت خواهند بود.
شرکت با مسئولیت محدود می تواند تنها با حضور دو شریک هم تشکیل گردد.
شرکت تضامنی:
شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترت مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.
حداقل تعداد شرکا در شرکت تضامنی 2 نفر است.
شرکت تعاونی تولید و مصرف:
شرکت تعاونی شرکتی است که برای مدت نامحدود و به منظور رفع احتیاجات مشترک شرکاء و بهبود وضع مادی و اجتماعی آنان برای یک یا چند منظور ذیل تشکیل می شود.
حداقل تعداد اعضا در زمان ثبت و دوران فعالیت شرکت های تعاونی نباید از 7 نفر کمتر باشد.
شرکت نسبی:
به موجب ماده ی 1863 قانون تجارت،شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته شده است.
حداقل تعداد شرکا در شرکت نسبی 2 نفر است.
شرکت مختلط سهامی:
شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص بین یک عده شرکاء سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می شود. این شرکت در حقیقت به منزله ی ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی است که در آن تعدادی شریک ضامن و تعدادی شریک دارای سهم می باشد. 
حداقل اعضا در شرکت مختلط سهامی،3 نفر است.
شرکت مختلط غیر سهامی:
شرکت مختلط غیر سهامی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت نام مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود،بدون انتشار سهام،تشکیل می شود.
حداقل تعداد اعضا در زمان ثبت و دوران فعالیت شرکت های غیر سهامی نباید از 2 نفر کمتر باشد.
بنا به آنچه گفته شد، می توان حداقل تعداد اعضا در هر یک از انواع شرکت ها را به شرح ذیل جمع بندی کرد:
وجود شریک :
حداقل 2 شریک در ( شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی )
حداقل 3 شریک در ( شرکت سهامی خاص ، شرکت مختلط سهامی )
حداقل 5 شریک ( در شرکت سهامی عام )
حداقل 7 شریک ( در شرکت تعاونی تولید و مصرف )

companyregister.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...