رفتن به مطلب

انواع نام از منظر حقوق تجارت


sabtnik

پست های پیشنهاد شده

 

انواع نام از منظر حقوق تجارت
انواع نام در علوم و فنون مختلف، یکسان نیست. از منظر حقوق تجارت می توان نام را به انواع ذیل تقسیم نمود :
_ نام خود تاجر و نام محصولات تاجر، دارای آثار حقوقی متفاوت بوده و باید از یکدیگر متمایز گردند. دو اصطلاح نام تجاری و علامت تجاری، نظر به این تقسیم بندی از نام دارند. 
_ نام معمولاَ یک کلمه یا ترکیبی از چند کلمه است که از طریق نوشتاری یا گفتاری به دیگران منتقل می گردد اما تصویر نیز می تواند کارکرد نام را داشته و از طریق چشم منتقل گردد. اصطلاحات علامت، لوگو و نمانام. ناظر به نام تصویری در برابر نام کلامی هستند.
_ نام دامنه در برابر تقسیمات پیشین، از قدمت کمی برخوردار بوده و ناشی از اختراع اینترنت است. تجار برای اعلام موجودیت و ایجاد ارتباط با مشتریان از طریق اینترنت، نیازمند نامی انحصاری هستند که اصطلاحاَ نام دامنه نامیده می شود.
در مبحث حقوق تجارت، در بحث تولد شرکت تجاری، نام نیز مورد بحث قرار می گیرد. لذا، بنا به تجویز مفاد اساسنامه متناسب با نحوه تشکیل، نوع سرمایه و موضوع فعالیت خود شرکت ها می بایست نامی تعیین نمایند تا بواسطه آن بتوانند فعالیت و عملکرد خود را از دیگران تفکیک و متمایز نمایند. قانون تجارت، در رابطه با انتخاب نام شرکت موادی را آورده است.این ماده ها عبارتند از:
ماده ی 117 : در این ماده آمده است در اسم شرکت تضامنی باید عبارت “شرکت تضامنی” و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد،باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است،عبارتی از قبیل ” و شرکا” یا “و برادران” قید شود.
ماده ی 95: در نام شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود.نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد،در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود(ماده 95 ق.ت)
ماده ی 141: به موجب ماده 141 قانون تجارت،شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود.قسمت اخیر ماده مقرر می کند:”در اسم شرکت باید عبارت “شرکت مختلط” و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود”.در حقوق فعلی فرانسه،قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند،مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند.مع ذلک،قید اینکه شرکت یک شرکت”مختلط غیر سهامی”است در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.
ماده ی 143 : در حقوق ایران،قید نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت موجب مسئولیت تضامنی او می شود.

 

  • تکلیف داشتن نام

امروزه، برای تنظیم آسان تر روابط اجتماعی، دارا بودن نام برای همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، تبدیل به یک الزام قانونی شده و مایه حفظ بهتر حقوق سایر اشخاص در برابر دارنده نام است. بدین ترتیب شرکت های تجاری نیز به عنوان اشخاصی که تاجر متولد می گردند، باید دارای نام باشند اما تاکنون در قوانین ما، برای اشخاص حقیقی تاجر، دارا بودن نامی جداگانه به اعتبار تاجر بودن شخص ( نام تجاری ) الزامی شمرده نشده است. همچنین نامگذاری محصولات تاجر و دارا بودن نام دامنه تبدیل به تکلیف قانونی نشده است.

  • حقوق ناشی از نام

تبدیل نام به یک حق قانونی نیز کاملاَ قابل تصور است؛ خصوصاَ در دنیای تجارت که مشهور شدن نام ، محصول کار و تلاش تاجر است و قهراَ باید محترم شمرده شود.
از این منظر، تعرض به نام ، همانند تعرض به سایر اموال متعلق به شخص، قبیح شمرده می شود. جز اینکه تعرض به نام از طریق به کار بردن نام دیگری برای نامیدن خویش یا محصول خویش محقق می شود.
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...