رفتن به مطلب

درباره بنچ مارکینگ و تجزیه و تحلیل وبسایت رقیب


پست های پیشنهاد شده

انواع بازاریابی که برای کسب و کارها وجود داره به سه دسته تقسیم میشن: مالکیتی، بدست آوردنی و پولی. تو این مقاله در مورد هر کدوم مختصرا توضیح خواهیم داد.

بنچمارکینگ و تجزیه و تحلیل رقابتی

مالکیتی: این نوع بازاریابی مستقیما زیر نظر خودتون انجام میگیره و بخاطر همین هم تقریبا میشه گفت تو بازرسی های داخلی مستقیم میره سر اصل مطلب، چون هیچی نباشه شما دیگه خودتون میدونید اصل مطلب کجاست! بخش عمده ای از این نوع بازاریابی استراتژی بازاریابی محتوای سایتتون رو شامل میشه و خودتون میتونید طی فواصل زمانی منظم عملکردشو با استفاده از ابزارهایی که هست مثل گوگل آنالتیکس اندازه بگیرید.
رسانه های مالکیتی رقباتون هم باید به همین ترتیب ساده باشه. سخت ترین قسمتها، محتوای اضافه شده مثل کتابهای الکترونیکی و وبینارها خواهند بود.

  • وبسایت (ها)
  • محتوا (مقاله های وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، وبینارها، فیلم ها و غیره)
  • بهینه سازی درون-صفحه (سئو)
  • صفحات شبکه های اجتماعی

بدست آوردنی: نسخه دیجیتال روابط عمومی و مردمی بودن. رسانه های بدست آوردنی همیشه رایگانند و از نظر کنترلی که شما روشون دارید با هم متفاوتند و شامل طیف وسیعی میشه از "خیلی زیاد" تا "خیلی کم".

  • بهینه سازی برون-صفحه (سئو)
  • نقدها و نظرات و پیشنهادات
  • مطالب به اشتراک گذاشته شده، لایکها و گزارشهایی که از اکانتهای شبکه های اجتماعیتون میشه

پولی: به طور کلی تبلیغات.

  • محتوای پولی
  • حامی مالی شدن
  • بازاریابی اثرگذار
  • و تبلیغات

بنچمارکینگ و تجزیه و تحلیل وبسایتهای رقیب

باید حواستون به رقباتون باشه، این کار نه تنها یه روش هوشمندانه برای تجارت به حساب میاد بلکه برای موفقیتتون الزامیه. البته هیچ وقت نباید روش کار سایتتونو از رقبا بگیرید، اما اگه از روشهای کارشون مطلع باشید براتون نقطه قوت محسوب میشه. باید با شناخت رقبای تجاریتون برای خودتون بردهای کوچیک بدست بیارید و یه روش بلند مدت موفقیت آمیز طراحی کنید. 
بنچمارکینگ رقیب رو مثل آینه ماشین در نظر بگیرید. وقتی سوار ماشین میشید اولین کاری که میکنید تنظیم آینه است تا بتونید راننده های اطرافتونو ببینید. البته شاید شما تو یه کوچه بن بست خلوت بدون آینه هم مشکلی نداشته باشید اما وقتی به یه تقاطع برسید که کلی راننده اطرافتونه حتما لازمتون میشه و عدم استفاده از آینه اینجا بی احتیاطی محضه. 
بنچمارکینگ رقبا هم درست مثل آینه های ماشین میمونه و کمک میکنه شرکتهای دیگه ای که تو حرفه شما فعالند رو بهتر بشناسید و الگوهای رفتاریشونو بشناسید و بتونید پیش بینیشون کنید (مثل وقتی که دو تا ماشین میان پشتتون و شما 10 دقیقه است دارید از آینه رفتارشونو نگاه میکنید که لایی میکشند، حالا میدونید باید چیکار کنید تا از یه تصادف بزرگ جلوگیری کنید). 
میتونم براتون 4 دلیل بیارم که نشون بدم چرا کسب و کارها باید برای سایتشون معیارهای رقیب رو تعیین کنند.

  • باعث میشه نقاط شروع کار رو پیدا کنید و بدونید از کجا باید اندازه گیری رو شروع کنید
  • روشهای بهتری پیدا کنید
  • بخشهایی از سایت رو که قابلیت ارتقا دارند پیدا میکنید
  • یه محیط رقابتی در کارتون بوجود میارید

چرا باید برای وبسایتها معیارهای رقابتی رو تعیین کرد؟

تجربه ای که یه کاربر روی سایت شما داره مستقیما روی اینکه یه کاربر عادی بمونه یا تبدیل به مشتری بشه و ازتون خرید کنه تأثیر میذاره. بارها گفتیم اگه بارگذاری سایتتون بیشتر از 3 ثانیه طول بکشه 40% از کاربرهاتونو از دست خواهید داد و از اون کاربرهایی که میتونن بیش از 3 ثانیه رو تحمل کنند 79 درصدشون دیگه برنمیگردن و دیگه ازتون خرید نمیکنند. 
با این محدوده کوچیکی که برای خطا جا دارید، تعجبی نداره که همه میخوان تو طراحی و عملکرد سایتشون بالای دست رقبا بلند بشن. وقتی سایتتون تونست یه خواننده دائمی پیدا کنه وقتشه که همه سعیتونو بذارید تا اون کاربر رو به خرید سوق بدید. 
وقتی معیارهای عملکردی سایتتونو تعیین کردید، اونو با سایتهای مشابهی که تو حوزه کاری شما فعالند مقایسه کنید تا ببینید چطور میشه تجربه کاربری بهتری به کاربرانتون ارائه بدید و نرخ تبدیل مشتری رو بالا ببرید. حالا میخوام براتون 4 محدوده ای رو که برای تحلیل سایت رقیب باید دنبال کنید براتون شرح بدم:

  • نرخ خروج

نرخ خروج به درصد کاربرهایی میگن که بعد از اینکه فقط یه صفحه از سایت رو میبینن از سایت خارج میشن. چون نرخ خروج سطح همراه شدن کاربرها با وبسایت رو نشون میده، برای برندها معیار مهمیه و میتونن از روی نرخ خروج خودشونو با رقبا مقایسه کنند.
اینکه معمولا میگن نرخ خروج به تنهایی نمیتونه اطلاعات زیادی به شما بده، بیشتر بخاطر اینه که خروج افراد از سایت اون هم فقط بعد از مشاهده یک صفحه از سایت میتونه هزار و یک دلیل داشته باشه. مثلا شاید فقط دنبال اطلاعات تماس میگشته و از روی همون یک صفحه اطلاعات رو پیدا کرده و برداشته تا از یه کانال ارتباطی دیگه ای با شرکت تماس بگیره. 
تحقیقات نشون داده که تو الگوریتم گوگل نرخ خروج به تنهایی نمیتونه روی رتبه صفحه اثر بذاره، اما وقتی نرخ خروج پایین باشه نشون دهنده قوی بودن سایته. وبسایتهایی که نرخ خروج پایینی دارند احتمالا ساختار لینکدهی داخلیشون خوب ساخته شده که این لینکدهی داخلی هم خودش سئو رو تقویت میکنه. 
موقع تجزیه و تحلیل نرخ خروج یه سایت فراتر از صفحه ای که کاربرها ازش خارج میشن فکر کنید و ببینید چه نوع کاربرهایی و چطوری روی اون صفحه فرود میان.
همه میدونن که تبلیغات کلیکی باعث زیاد شدن نرخ خروج کلی سایت میشن، چون وقتی تبلیغ کلیکی میکنید، کاربر به طور طبیعی شما رو پیدا نکرده و شاید به چیزی که میفروشید علاقه ای نداشته باشه. 
از طرفی سایر روشهای بازاریابی دیجیتال مثل سئو کاربرهای مورد هدف رو (که محصول یا خدماتی رو سرچ کردند و به شما رسیدند) جذب میکنه. تعجبی نداره که نرخ خروجشون هم خیلی کمتر از گروهی باشه که از تبلیغات کلیکی وارد سایت شدند (به علاوه گروه سئو نرخ تبدیل مشتری بالاتری هم دارند).

  • زمان بارگذاری صفحه

وقتی به آنالتیکس سایتتون نگاه کنید متوجه میشید که زمان بارگذاری صفحه ارتباط نزدیکی با نرخ خروج داره. وقتی سایتها رو تجزیه و تحلیل میکنید بهتره این دو معیار رو با هم ببینید.
مدت زمانی که طول میکشه تا سایتتون لود شه میتونه اثر زیادی روی رضایت مشتری و نرخ تبدیل داشته باشه. در واقع طی مصاحبه ای که از کاربرها شده 64% گفتند معمولا از صفحه ای که 10 ثانیه بگذره و هنوز کامل لود نشده باشه خارج میشن و تو این جهانی که روز به روز میزان تقاضا داره بیشتر میشه، مشتریها توقع دارند سایتها در سریع ترین حالت ممکن لود بشن تا بتونن از اطلاعات روی صفحه سریعتر استفاده کنند. 
یه تیم توسعه و طراحی خوب باید بتونه سایتی بسازه که سریع لود بشه و کاربر فورا به اطلاعات مد نظرش برسه. حتی اگه سایتتون به شدت به فیلم ها و تصاویر دقیق وابسته است، توسعه دهنده های ماهر میتونن کدهایی بنویسن که صفحه باز هم سریع بالا بیاد. 
مثلا یکی از سایتهایی که توسط شرکت طراحی سایت دارکوب درست شده، سایت ورزشی  که در اون قواعد و قوانین سئو به صورت 100 درصد رعایت شده و دارای بخش گالری تصاویر و فیلمه. 
اگه وارد سایت بشید میبینید که سایت تعاملیه و امکانات زیادی داره که این همه امکانات میتونن سرعت بارگذاری سایت رو پایین بیارن اما با این وجود بخاطر کدنویسی مناسب سایت هیچ اثری روی سرعت بارگذاری سایت نذاشته.
اگه سرعت لود سایت تجاریتون پایینه و نیاز به بازسازی داره (مثلا سازگار با موبایل نیست و روی موتورهای جستجو رتبه نگرفته) میتونید با ما تماس بگیرید و سرعت سایتتونو افزایش بدید.

  • کارایی و طراحی

برای ارزیابی یه سایت باید از ترکیبی از تجزیه و تحلیل مشاهده ای و مصاحبه (ترجیحا از مشتریها) استفاده کنید. کارایی میتونه شامل اجزای مختلفی باشه مثل مسیریابی قابل درک، قابلیت سرچ توسط کاربرها و پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز، درخواست برای اقدامهای واضح و عدم وجود لینکهای خراب یا هر نوع محتوای مشکل دار.
میتونید به مشتریهای دائمی سایتتون یا کسایی که مایل به استفاده از سایتتون هستند در قبال جواب دادن به سوالات مصاحبه تخفیف بدید. بعضی از جنبه های تجربه کاربری کاملا سلیقه ای اند اما با این وجود پرسیدنش میتونه براتون مفید باشه. بیشتر سعی کنید از سوالات بله/خیر استفاده کنید، چون تبدیل جوابهای تشریحی به داده های قابل استفاده کار مشکلیه. مثلا به جای اینکه بپرسید "استفاده از این سایت چه حسی به شما میده؟" میتونید بپرسید "از این تجربه بخصوص راضی بودید؟"
حتی میتونید گوشه به گوشه وبسایت رقباتونو هم ارزیابی کنید و تفاوتهاشو با سایت خودتون پیدا کنید. همیشه تو قسمت زیبایی طراحی یکم نظرات سلیقه ای میشه اما وقتی نظرات مشتریهاتونو جمع کنید متوجه میشید که اکثریت طراحیتونو دوست داشتند یا نه.

  • سازگار با موبایل و ریسپانسیو باشید

با این که این نکته رو برای آخر گذاشتم اما اهمیتش از بقیه کمتر نیست. حتما سایتتونو به صورت واکنشگرا (ریسپانسیو) و سازگار با موبایل طراحی کنید. کاربرها روز به روز وقت بیشتری رو روی دستگاه های موبایلشون میگذرونن و برای خیلی ها تبدیل به وسیله پیشفرض شون برای وبگردی شده.
با اینکه بنچمارکینگ خاصی از عملکرد سایت در مقایسه با سایتهای رقیب بینش مفیدی براتون بوجود میاره، نذارید تو مقایسه سایتها وسواسی بشید. اگه زیادی روی غلبه بر یه رقیب تمرکز کنید، بیشتر وقتتون برای راهکارهای کوتاه مدت صرف میشه و از رشد طولانی مدت بازمیمونید.

ابزارهای بنچمارکینگ رقابتی وبسایت

اینکه چقدر زمانتونو باید روی بنچمارکینگ سایتتون در مقایسه با رقبا صرف کنید یه خط مشخصی داره. به عنوان کسی که سالهاست مسئول بنچمارکینگ رقابتی سازمانهای مختلفیه، با یکسری ابزار تعیین معیار آشنا شدم که برای سرعت کارها و درست انجام شدنشون میتونن مفید باشن.
هر شرکتی از دیگری متفاوته اما من معمولا دوبار در سال تعیین معیار و تجزیه و تحلیل رقابتی میکنم. همیشه اولین بار بیشتر وقت آدمو میگیرن، چون باید برای کارتون خط شروع رو مشخص کنید اما وقتی اطلاعات کافی بدست آوردید دیگه 6 ماه بعد بروزرسانیش براتون ساده میشه و اطلاعاتی که ثبت کردید معنی دار میشن. 
اینجا با بهترین ابزارهای رایگان برای بنچمارکینگ وبسایت آشنا خواهید شد.

PageSpeed Insights

این ابزار مال گوگله و از اولین باری که من استفادش کردم تغییر کرده. الآن تست سرعت صفحه اش فقط محتوای روی صفحه وب رو تحلیل میکنه و پیشنهاداتی هم درباره نحوه بهینه سازیش بهتون میده تا بدونید چطوری سایتتونو روی همه دستگاه ها سریع تر بالا بیارید.
بخش تجربه کاربری این ابزار به تست سازگاری با موبایل منتقل شده.
 

Pingdom Website Speed Test

شاید با پینگدام آشنا باشید اما معمولا همه فقط با بخش پیام رسانش آشنایی دارند که یهو میبنی نصف شب پیام میده که سایتتون خراب شده. اما من هیچ وقت پیام رسانشو استفاده نکردم، به جاش فهمیدم یه تست سرعت سایت هم دارن که خیلی به درد میخوره.

برخلاف ابزار سرعت سنج گوگل، تست سرعت پینگدام برای شما امکان سنجیدن سرعت سایت رو از کشورهای مختلف میده. این ابزار برای راه اندازی کمپین های تبلیغات کلیکی در سطح منطقه خودتون (مثلا فقط تو شهر شیراز) خیلی میتونه مفید باشه. مثلا میتونید سرعت سایتتونو تو شیراز باهاش بسنجید و اطمینان حاصل کنید که سایتتون صد در صد تو اون منطقه سریعه.
حالا که حرف از پینگدام شد خدمتتون عرض کنم خدمات بررسی و مانیتورینگ سایتشونم درجه یکه. ضرر نداره یه سرویس دیگه هم برای بررسی لحظه به لحظه سایتتون داشته باشید تا مطمئن بشید داره درست کار میکنه. به خصوص اینکه این ابزار هم رایگانه و خرجش فقط یه آدرس ایمیل و URL میشه.

SimilarWeb

از افزونه های کروم. اگه میخواهید آمار دقیقی برای تجزیه و تحلیل و بنچمارکینگ سایتتون داشته باشید (مثلا برای رتبه بندی سایت، همراه کردن مخاطب، تعداد بازدید ماهانه) باید از افزونه های مرورگرها استفاده کنید. این ابزار بهتون این امکان رو میده که اطلاعات سایتهای رقیب رو هم مشاهده کنید و مستقیما اونها رو با سایت خودتون مقایسه کنید.
بد نیست همیشه نوع ابزاری که برای تجزیه و تحلیل و بنچمارکینگ سایتتون بکار میبرید هم یادداشت کنید. مروگرها هم استفاده کنید – حتی اگه از آنالتیکس ADOBE یا گوگل برای معیارهای دیگه سایتتون استفاده میکنید. بهتره برای اینکه داده ها قابل مقایسه با هم باشند همیشه از یه منبع استخراج شده باشند.

Mobile-Friendliness Test

این تست هم از کارهای گوگله. اگه نمیدونید سایتتون سازگار با موبایل هست یا نه، گوگل براتون یه ابزار ساخته که بهتون میگه. فقط کافیه آدرس سایتتونو وارد کنید. همین الآن روی لینک تست کلیک کنید و امتحان کنید.
شاید با خودتون بگید دست مهندسای گوگل درد نکنه که همچین تست به درد بخوری طراحی کردند، من هم منکر زحماتشون نمیشم اما معتقدم برای کارشون یه فلسفه مهمتری دارند.
تقریبا فروردین 94 گوگل اعلام کرد که اگه سایت کسی سازگار با موبایل نباشه باید منتظر افت رتبه صفحه باشه. اون موقع گوگل دیده بود بیش از 50% ترافیک از دستگاه های موبایل میان. حالا دو سال از اون زمان گذشته و کسایی که تو کار سئوی سایت هستند منتظرند که گوگل پیش فرض های الگوریتمشو با توجه به موبایل قرار بده. از اونجا که بیشتر کاربرهای گوگل از دستگاه های تلفن همراه میان، گوگل میخواد مطمئن بشه که فهرستش (و نتایجی که ارائه میده) برای اکثریت کاربرهاش (که الآن کاربرهای موبایلند) مناسب باشه.
حتما حالا دیگه براتون روشن شده که چرا گوگل همچین تستی برای سایتها درست کرده. این غول جستجو داره اینطوری اهمیتشو بهتون گوشزد میکنه. دارکوب (و گوگل) توصیه میکنه که صنایع از استفاده کنند تا سایتشون روی هر نوع دستگاهی – موبایل، تبلت یا کامپیوتر میزی- زیبا نمایش داده بشه.

نتیجه

اگه میخواهید سایتتون اهداف شرکتتونو تأمین کنه و براتون مفید باشه باید سعی کنید سایتی طراحی کنید که برای مشتریهاتون مفید باشه. مدیران سایتهای باید سعی کنند همیشه روشهای خلاقانه ای روی سایتشون بکار ببرن تا کاربرها رو با خودشون همراه کنند و سایت رو به طور مرتب تست کنند. بیشتر برندها وقتی میبنن یه رقیب یه کار خاصی انجام داده و اونها هم همون کارو تکرار میکنند در واقع دارن ریسک میکنند، برندهای برتر و موفق همیشه تو صنعت خودشون پیشقدم هستند نه اینکه از ترس عقب موندن فقط کارهای دیگران رو کپی کنند. 
بنابراین اگه میخواهید کسب و کار، طراحی و توسعه سایتتون رشد کنه باید مهمترین هدفتون بهبود تجربه کاربرها باشه. در ضمن یادتون باشه که فقط کارهایی بکنید که به هویت و شخصیت برندتون بخوره.

darkoob.co.ir

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 سال پیش...

سلام. 

مطلبتون خیلی عالی بود. منم میخام در مورد قوی ترین ابزار آنالیز سایت که در سئو سایت بسیار کاربردی است صحبت کنم. لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. یکی از بهترین ابزار های آنالیز و تجزیه و تحلیل سایت است که شما به راحتی می توانید با لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. به صورت رایگان از آن استفاده نمایید. این ابزار به شما امکان می دهد تا بتوانید میزان کلیک بر روی هر کدام از لینک هایتان در گوگل و همچنین موارد بسیار زیادی مثل ارور های 404 در سایت و سرعت پایین صفحات را مشاهده کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...