رفتن به مطلب

صلاحیت های مجمع عمومی موسس در ثبت و اداره شرکت سهامی


sabti

پست های پیشنهاد شده

با توجه به ماده 17 و مواد 74 به بعد لایحه قانونی 1347 ، پنج صلاحیت برای این مجمع ظاهر می شود : تصویب گزارش موسسان و ارزیابی آورده های غیرنقدی ، تصویب مزایای خاص ، تصویب اساسنامه ، تعیین مدیران و بازرسان و تعیین روزنامه کثیرالانتشار. 
تصویب گزارش موسسان
موسسان باید گزارش اقدامات خود را به مجمع عمومی موسس تقدیم کنند. از جمله وظایف مجمع عمومی موسسان رسیدگی به گزارش موسسان و تصویب آن است و تصویب این گزارش به منزله قبول صحت تشکیل شرکت است. برخی از تصویب ها به قرار ذیل است : تصدیق موسسان به این که تمام سرمایه شرکت به طور صحیح تعهد گردیده و حداقل 35% آن به صورت نقد پرداخت شده است. تصویب آورده های غیرنقدی نیز با مجمع عمومی موسس است.
تصویب مزایای خاص
گاهی برای بعضی از موسسان به علت اعمال مادی و حقوقی که در ایجاد شرکت پیشقدم می شوند، مزایای خاص پیش بینی می شود. توجیه این مزایا باید به ضمیمه گزارش موسسان به مجمع عمومی موسس تسلیم شده باشد یا در مجمع عمومی موسس تصویب بشود. نحوه رسیدگی به این مزایا و رای گیری در مورد آن ها مثل قواعد ارزیابی آورده های غیرنقدی است که ذی نفعان مزایای خاص، حق شرکت در جلسه رای گیری ندارند. این گونه مزایا با توجه به شایستگی شخصی که مزیت به او اعطا می شود، ارزیابی و تصویب می شود. باید تفصیل موجبات اعطای این مزایا در طرح اساسنامه و اعلامیه پذیره نویسی که به اداره ثبت شرکت ها داده می شود، ذکر شود. ( بند 6 ماده 8 و بند 7 ماده 9 لایحه قانونی 1347).
تصویب اساسنامه
قانون گذار در ماده 17 لایحه قانونی 1347، از تصویب اساسنامه توسط مجمع عمومی موسس سخن گفته است درحالی در بند 2 ماده 74 همان لایحه عبارت ” تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن ” سخن گفته است و در ماده 83 همین لایحه مقرر کرده است که : هرگونه تغییر در مواد اساسنامه، منحصراَ در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است ” پس معلوم می شود که مجمع عمومی موسس حق تغییر اساسنامه مطرح موسسین را ندارد چون پذیره نویسان با توجه به مفاد طرح اساسنامه، رضایت خود را به شریک شدن در شرکت اعلام کرده اند و متعهد شده اند کوچکترین تغییر در اساسنامه تعهد آنان را ذایل می کند. پس هیچ مجمع موسسی با هر اکثریتی نمی تواند اساسنامه را تغییر دهد. اما هرگاه با عدم تصویب ارزیابی بعضی از آورده های غیرنقدی، به جای اموال مزبور پول نقد تادیه یا تعهد شود، طرح اساسنامه باید در آن قسمت که به ذکر اموال مزبور پرداخته است، اصلاح شود.
تعیین مدیران و بازرسان
به موجب ماده 17 و بند 3 ماده 74 لایحه قانونی 1347، اولین مدیران ، بازرس یا بازرسان شرکت را مجمع عمومی موسس انتخاب می کند. و به موجب ماده 109 همین لایحه : ” مدت مدیریت مدیران در اساسنامه معین می شود، لیکن این مدت از دو سال تجاز نخواهد کرد” مدیران و بازرسان انتخاب شده باید به طور کتبی قبول سمت نمایند و هرگاه در جلسه حاضر باشند، صورت مجلس را امضا می کنند و هرگاه حاضر نباشد، باید به طریق دیگری کتباَ قبول سمت نمایند.
تعیین روزنامه کثیرالانتشار
به موجب تبصره ماده 17 ( الحاقی 22 / 11/ 1353) لایحه قانونی 1347 : هر گونه دعوت و اطلاعیه برای صاحبان سهام تا تشکیل مجمع عمومی سالیانه باید در دو روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود. یکی از این دو روزنامه به وسیله مجمع عمومی موسس و روزنامه دیگر از طرف وزارت ارشاد اسلامی تعیین می شود.
ثبت شرکت
برای تاسیس شرکت های سهامی عام ، موسسین باید اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضای کلیه موسسین رسیده باشد، در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد، به اداره ثبت اسناد محل تسلیم و رسید دریافت کنند. هرگاه قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیرنقد باشد باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده است، تودیع کنند و گواهی بانک را به ضمیمه اظهارنامه و ضمائم آن، به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم نمایند. ( ماده 6 لایحه )
اساسنامه ای که به تصویب مجمع عمومی رسیده، به ضمیمه صورت جلسه مجمع و اعلامیه قبولی مدیران و بازرس یا بازرسان ، جهت ثبت شرکت، به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم خواهد شد. ( ماده 18 لایحه )
موسسین شرکت سهامی عام نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رساندن شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند. ( ماده 23 لایحه )

 

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

sabticall.com

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...