رفتن به مطلب

با رعایت این موارد از شر بدافزارهای فیسبوک در امان باشید


AynaZ

پست های پیشنهاد شده

هر چه یک پلتفرم بزرگتر باشد، بیش از پیش مورد هدف هکرها قرار می‌گیرد. درواقع به همین دلیل است که سیستم عاملی همچون مک با محبوبیت پایین‌تر نسبت به ویندوز، مشکلات بدافزاری کمتری نیز دارد. جدای از سیستم عامل، یکی از بهترین راه‌ها برای نفوذ به سیستم کاربران استفاده از شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال شبکه اجتماعی فیسبوک که روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از آن برای به اشتراک‌گذاری محتوا استفاده می‌کنند، یکی از بسترهای مورد علاقه هکرها برای نفوذ به سیستم کاربران است. اما آیا با راه‌های جلوگیری از آلوده شدن سیستم و در امان ماندن از بدافزارهای فیسبوک آشنا هستید؟


مراقب اپلیکیشن های مختلف باشید

محبوبیت بالای فیسبوک باعث شده تا تعداد زیادی از نرم افزارها و سایت‌ها از حساب‌های کاربری آن برای ورود استفاده کنند. اما بسیاری از این نرم افزارها اعتبار کافی نداشته و نباید به‌سادگی به آنها اعتماد کنید.


اگر قصد وارد کردن اطلاعات خود را داشتید، پیش از انجام آن تمام دسترسی‌های نرم افزار مورد نظر را بررسی کنید. بدتر از آن زمانی‌ست که به محض کلیک کردن روی یک لینک از شما خواسته می‌شود تا اعتبار آن اپلیکیشن را تایید کنید؛ در این صورت احتمالا با نرم افزاری مخرب رو به رو هستید. برای آگاهی از معتبر بودن یک نرم افزار، می‌توان از موتور جستجوی گوگل استفاده کرد تا در صورت آلوده بودن آن، گزارش‌های کاربران قبلی، مبنایی برای عدم استفاده از چنین نرم افزاری باشد.


این ساده‌ترین نصیحت برای گشت و گذار در فضای مجازی‌ست اما شاید بهتر باشد آن را یادآوری کنیم. هرگز روی لینک یا چیزی که از اعتبار و امنیت آن مطمئن نیستید، کلیک نکنید. تنها لینک‌های مختلف در سایت‌هایی که نمی‌شناسید منبع ورود ویروس های مختلف به سیستم شما نیستند و حتی لینکی که دوست شما نیز برایتان ارسال کرده ممکن است آلوده باشد. برای در امان ماندن از بدافزارهای فیسبوک و ویروس‌های شبکه‌ های اجتماعی دیگر باید از تمام موارد مشکوک عبور کرد.



برای تایید اعتبار لینک‌هایی که به صورت کوتاه‌شده دیده می‌شوند نیز می‌توان از سرویس‌های آنلاین مختلف برای خارج کردن آنها از حالت کوتاه استفاده کرد...


هرچند، لزوما همه لینک‌های آلوده به فیسبوک منتهی نخواهند شد. ولی بسیاری از این لینک‌ها کاربران را به سایت‌هایی با تبلیغات بسیار هدایت می‌کنند که در این صورت باید نگران باج افزارها (Ransomware) باشید.


بدون شک به کسی که 20 دوست مشترک با شما دارد می‌توان اطمینان کرد. اما برخی مواقع، درخواست‌های دوستی از افرادی دریافت می‌شود که احتمالا هیچ‌وقت نمی‌توانید آنها را ببینید. بسیاری از این پروفایل‌ها تقلبی بوده و حتی ممکن است فردی خارج از کشور آن را ارسال کرده باشد. به‌علاوه تصاویری که روی پروفایل این افراد قرار می‌گیرد معمولا برای جلب توجه بوده و ساختگی هستند.



قبول درخواست دوستی این افراد، آغاز مشکلات خواهد بود. در این صورت احتمالا باید در انتظار لینک‌ها و پیام‌های آلوده‌ای باشید که دوست جدیدتان برای شما ارسال می‌کند. برای حل این مشکل بهتر است از هویت لیست دوستان خود مطمئن شده و تنها با افرادی در ارتباط باشید که آنها را واقعا می‌شناسید.
فریب تیترهای جذاب را نخورید

بسیاری از ویروس‌ها یا بدافزارهای فیسبوک از طریق لینک‌ها و عناوین احساسی یا جذاب وارد سیستم کاربران می‌شوند. تیترهایی با این مضمون که یکی از ثروتمندان در حال اهدای بخشی از دارایی خود به صورت رایگان است، همگی تقلبی هستند. همان‌طور که در تصویر ضمیمه‌شده نیز دیده می‌شود، 1 میلیون دلار از دارایی بیل گیتس به صورت رایگان به 50 نفر از برندگان اهدا می‌شود!
بدافزارهای فیسبوک
به هر صورت تبلیغات وسوسه‌کننده بسیاری در فیسبوک دیده می‌شود که هدف اصلی آنها، آلوده کردن سیستم شما با کلیک روی لینک‌های مخرب است.
امنیت حساب کاربری خود را تا حد ممکن افزایش دهید

اگر حساب کاربری شما به اندازه کافی ایمن نباشد، در این صورت احتمال قربانی شدن دوستان شما نیز وجود دارد. معمولا هکرها برای سرقت از کاربران، اطلاعات مربوط حساب کاربری را پیدا کرده و وانمود می‌کنند که به پول نیاز دارند. در این حالت دوستان شما نیز به دام هکرها خواهند افتاد.
بدافزارهای فیسبوک
برای اطمینان از ایمن بودن حساب کاربری بهتر است موارد زیر را کنترل کنید:
مطمئن باشید که هشدارهای ورود (Login Alerts) فعال هستند؛ در این حالت فیسبوک به صورت خودکار شما را از تلاش افراد ناشناس برای ورود به حساب کاربری‌تان مطلع خواهد کرد.
با استفاده از تاییدیه‌های ورود (Login Approvals)، حالت احراز هویت دو مرحله‌ای را به حساب کاربری خود اضافه کنید. با فعال کردن چنین حالتی، علاوه بر وارد کردن کلمه عبور باید کد امنیتی که به گوشی شما ارسال شده یا از طریق نرم افزار مربوطه نمایش داده می‌شود را هم وارد کنید. احراز هویت دو مرحله‌ای امنیت حساب کاربری را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.
با بررسی بخش‌های “Recognized Devices” و “Where You’re Logged in”، از اعتبار دستگاه‌ها و محلی که پیشتر برای ورود به حساب کاربری شما استفاده شده اطمینان حاصل کنید.
به طور منظم اپلیکیشن های مجاز خود را بررسی کنید

یکی از مواردی که شما را از بدافزارهای فیسبوک و ویروس‌های آن حفظ می‌کند، بررسی اپلیکیشن هایی است که پیشتر تایید کرده‌اید. با انجام این کار مطمئن می‌شوید که هیچ نرم افزار ناشناسی در لیست مخصوص شما وجود ندارد.

 دانلود ویدیو
با کلیک روی علامت مداد کنار آیکون هر اپلیکیشن، می‌توان مجوزهای آن نرم افزار را بررسی و ویرایش کرد. علامت “X” کنار نرم افزارها نیز تمام مجوزهای اپلیکیشن مربوطه را ابطال می‌کند.
در صورت آلوده شدن چه باید کرد؟ 

اگر فکر می‌کنید به یکی از بدافزارهای فیسبوک آلوده شده‌اید، بعد از انجام مراحلی که پیشتر به آنها اشاره کردیم سریعا کلمه عبور خود را تغییر دهید. همچنین با استفاده از نرم افزارهای ضد ویرویس، سیستم خود را به صورت کامل اسکن کرده و مطمئن شوید که هیچ بدافزار یا ویروسی در سیستم شما باقی نمانده است.
شاید بد نباشد با ارسال پستی در صفحه شخصی خود، دوستان‌تان را از آلوده شدن به یکی از بدافزارهای فیسبوک مطلع کنید تا قربانی هکرها نشوند.
گشت و گذار ایمن در شبکه اجتماعی فیسبوک کار سختی نیست و با کمی دقت و رعایت موارد بالا، هرگز به دام هکرها نخواهید افتاد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...