رفتن به مطلب

نظر شما در رابطه با این تاپیک  

  1. 1. نظر شما در رابطه با این تاپیک

    • عالیه
      0
    • خوب بود اما جای کار داره
      0
    • بد
      0
    • ضعیف
      0
    • دنبال کار دیگه ای باشم
      0


پست های پیشنهاد شده

اگه از وردپرسی ها سوال کنیم که دلیل انتخاب سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای مدیریت وب سایت یا وبلاگشون چیه بیشترشون جواب میدن : وردپرس سریع و ساده ست یا چند تا نکته دیگه که همه موافقند رو بیان می کنند ، جالب اینجاست اگه همین سوال رو از یه جوملا کار ببپرسی ، شاید عین جواب رو نشنوی ولی نزدیک بهم هستند یا حتی سیستم های دیگه مشابه وردپرس و جوملا که زیادن و همه تقریبا باهاشون آشنان یا حداقل اسمشون رو شنیدن مثلا نیوک ، جاوز ، راش ، دروپال و خیلی سی ام اس دیگه که کافیه یه جستجو توی گوگل بزنید و از تعدادشون با خبر بشین .

 

اما ما قصدمون معرفی سیستم های مدیریت محتوا نیست تیتر ” از وردپرس تا وردپرس ” یه دلیلی داشته که با هم به اون می پردازیم . اولین نکته ای که راجع بهش بحث میکنیم : انتخاب دوباره وردپرس هستش ! خب حالا سوال میشه که چرا باید همچین کاری رو انجام بدیم ؟ چون تا زمانی که توی یک دایره هستی فقط توی همون دایره میمونی و برای اینکه ازش بیرون بیای یا شعاع دایره رو بیشتر کنی باید از دایره خارج بشی و وارد دایره بزرگتر بشی یعنی تا زمانی که فقط داریم به عنوان یک وردپرس کار کار می کنیم در همون حد میمونیم و برای اینکه یک وردپرس کار قوی تری بشیم ،! نیاز داریم تا از دایره خودمون بیشتر بیرون بریم .

از بحث دایره بزنیم بیرون بهتره و به ادامه مبحث انتخاب دوباره وردپرس می پردازیم . یکی از دلایل مهم انتخاب همه ی ما این بوده که وردپرس یک سیستم کاملا متن باز ساده هست که همه ماها دسترسی داریم . سادگی منحصر به فرد وردپرس بیشتر به این دلیل هستش که در ابتدا برای وبلاگ و سیستم های وبلاگ دهی طراحی و پیاده سازی شد . اما این به این معنی نیست که توانایی انجام کارهای سنگین که برای وب سایت های بزرگ دیده میشه رو نداشته باشه . مهم نیست از چه سیستم مدیریتی بخوایم استفاده کنیم مهم اینه که چه طور ازشون استفاده کنیم و خب به خاطر سادگی فراون وردپرس حجم خیلی زیادی از کاربرا و طراحان وب سایت های دنیا رو وردپرسی ها تشکیل میدن و کاملا مشخصه که برای هر کاری یک افزونه یا قالب یا کدی نوشته شده . این به این معنی هست که من با دانش کمی از PHP میتونم یه افزونه ساده برای خودم بنویسم و البته برای افزونه و قالب نوشتن قاعده هایی وجود داره که کافیه یک جستجوی ساده توی گوگل داشته باشیم .

 

تا اینجاکه همه چیز روشن بود اما یک نکته ای هم باید یادتون باشه قدرت کامپونت های جوملا رو فاموش نکنید یعنی با رعایت قوانین سیستم مدیریت جوملا میشه بهترین کامپونت ها رو نوشت ، البته برای این امر نیاز داریم تا یک برنامه نویس سمت سرور خوب باشیم . با یک مثال قضیه رو روشن ترش میکنم ! فرض کنیم میخوایم یک پرتال برای یک باشگاه ورزشی دولتی راه بندازیم . خب چند تا نکته حائز اهمیت وجود داره که اولیش امنیت دومیش سرعت و سومی کارایی بالایی باید داشته باشه خیلی راحت این سه حالت رو میتونیم از وردپرس کمک بگیر حالا در ادامه نیاز داریم تا یک سیستم کامل مدیریت لیگ داشته باشیم دو تا راه حل داریم اولیش که سادست یک افزونه پیدا میکنیم و چون وردپرس کارا زیادن پره !!!! راه دوم استفاده از دانش برنامه نویسی مون هست یعنی دقیقا اون چیزی رو که ما میخوایم پیاده کنیم اگه با وردپرس پرتال رو آماده کرده باشیم و کاراشو انجام داده باشیم روند کا مشخصه ولی از لحاظ قدرت و امنیت کمی ضعف داره حال میریم سراغ جوملا این کار خوراک جوملا هست بازم با ان حال نمیشه امنیتش رو تضمین کرد . ولی دقیقا میشه همون چیزی رو که نیاز داریم توی جوملا با دانش نسبتا خوبی از PHP عملیش کرد .

 

هر دوی این غول مدیریتی به خوبی می تونن پاسخ کار مارو بدن اما برای اینکه بخوایم سیستم قوی تری داشته باشیم میتونیم از جاوز کمتر شناخته شده استفاده کنیم که مدیریت عالی میشه روی تمام اجزای وب سایت مون داشته باشیم این هم باز به خاطر متن باز بودنش هست و فکر می کنم ( نظر شخصی ) به دلیل عدم کفایت طراحان سیستم از محبوبیت خوبی برخوردار نشد اما من چند سالی تقریبا ۳ سال باهاش کار کردم و کاملا راضی بودم بگزریم .

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

دیگه الان همه میدونن که فقط طراحی وب سایت کافی نیست و باید وب سایتشون بازدید کننده هم داشته باشه یعنی امر مهم دیگه سئو وردپرس هست که انتخاب ما رو به عنوان وردپرس کارا رقم زده ، هیچوقت این نکته رو فراموش نکنید که قدرت سئو جوملا بسیار بالاست اما تا همون حد ! وردپرس باز به دلیل سادگی فراوونش این امکان رو داده که بخوایم کاملا بهینه عمل کنیم و سئو هم چیز زیاد پیچیده ای نیست علم قوی نیاز داریم اما پیچیده نیست با رعایت چند تا ترفند میتونیم به نتیجه خوبی برسیم اما مهم ترین چیزا محتوا و خوراک سایت هست که توی مطالب مربوطه بهش می پردازیم . جوملا به عنوان یک مدیریت وب سایت کامل و قوی از سئو عقب نموده و بیشترین سعیش رو هم میکنه که قوی بیاد جلو اما یک سوال وقتی توی گوگل دنبال یک کلمه هستید چند تا از وب سایتایی که براتون لیست میشه با جوملا هستند ؟ چیزی که تجربه شخصی من توی این سالهای اخیر بهم میگه این بوده که توی بعضی از جستجو ها سایت های جوملایی هم مشاهده شدن . خب اینم علتش مخشصه به خاطر سخت بودن کار با مدیریتش و به علت قدرت بالایی مدیریتیش اکثرا سازمان ها و شرکت ها ازش استفاده می کنند . با حساب کتاب متوجه میشیم که چه تعداد سازمان و شرکت داریم که توی فضای مجازی فعالیت مستمر دارن یعنی سازمان ها که نیاز اونچنانی برای سئو ندارن ، مدیران و مسئولان این چنین کاری رو بیهوده تلقی می کنن چون مخاطبینشون رو دارن مثلا سازمان تامین اجتماعی چه نیازی برای سئو داره وقتی اکثر مردم ایران برای حد اقل یک بار وارد وب سایت اونا شدن و میشن. یا مثلا شرکت های خاص دیگه البته بعضی از مواقع برای پرتال ها ی سازمان ها و شرکت ها از سی ام اس استفاده میشه و بیشترشون سی ام اس اختصاصی دارن .

 

اما خودتون امتحان کنید با کلمه کلیدی ” دانلود ” که به عنوان یک کلمه کلیدی اشباه شده شناخته میشه اکثر سایتهایی که لیست میشه با ورپرس ساخته شدن ، این یک مثال ساده بود و باز هم شما کافی جستجو کنید و متوجه میشین که وردپرسی های بیشتری رو مشاهده می کنید .

 

مسئله بعدی که ما رو درگیر خودش کرده سرعت وب سایت هست که این سرعت به چند عامل بستگی داره که از دایره این بحث خارجه . جوملاییا میدونن سرعت خوبی دارن و ازش راضی ان البته هر چی این سرعت بیشتر بشه که عالی تره اما اگه بخوایم سرعت خوب جوملا رو بیشتر کنیم چی ؟ خیلی سخت میشه این کارو کرد یعنی باید توی چندین مرحله بهینه سازی که اونم نیازمند متوجه بودن پیچیدگی فوق العاده جوملا و دانش بیشتر برنامه نویسی هست امکان پذیره . اما روی وردپرس که میرسیم انقدر شیرین میشه چون حتی منی که چیز زیادی سر در نمیارم ( مثلا !!! ) میتونم کارای خارق العاده ای رو انجام بدم کافی چند تا افزونه سنگین رو که توی سایتم دارم غیر فعال کنم و به جاش از افزونه های جامع تر و سبک تری مثل جت پک استفاده کنم یا از چند تا افزونه و دستور کش استفاده کنیم البته برای این کار شما نیاز دارین دانش کمی از برنامه نویسی و سادگی وردپرس داشته باشین ! باز هم توی سرعت جوملا قوی تره اما تا همون حد یعنی برای ارتقاش باید راه پر پیچ و خمی رو طی کنیم این درحالیه که وردپرس همچین چیزی خیلی ساده اتفاق می افته بازم میگه مسئله سرعت به چند تا عامل کلی بستگی داره که یکی از اونا استفاده از یک هاست خوبه . شما نمیتونی از منابع کمی استفاده کنی و انتظار داشته باشی توی سایتت اختلالی پیش نیاد یا سرعت بالا تری داشته باشی اما وردپرس به خاطر دسترسی بالاش این امر رو محیا کرده که بتونیم با انجام ساده ترین کارا سرعت قابل توجهی رو به سایتمون ببخشیم .

 

از همه اینها بگذریم میرسیم به مورد اصلی که همه ی مارو درگیر خودش کرده اونم اینه که در کل وردپرس یه چیزه دیگست یعنی ساده ترین حالت ممکن و راحت تر از هر چیز دیگه که میشه بهش گفت شیرین ، البته طعمش رو هر کسی با سلیقه خودش مقایسه میکنه مثلا من ترش دوست دارم پس وردپرس هم ترشه :ِِD . حالا این جا یه موضوعی پیش میاد !!!

 

اگه جوملا پیچدست در عوض قدرت زیادی داره پس یعنی بهتره یا وردپرس سادست و قدرت خوبی داره ؟

 

من نظر قطعیم رو نمیدم و میگم که هر دوتای اینا خوبن و به نیاز ما بستگی داره ( حالا توی کل این مطلب وردپرس اول بودا ! ) ولی در کل انسان دنبال راحتیه اصلا هدف این سیستم ها که ما اونا رو به عنوان CMS میشناسیم همینه یعنی راحتی کار توی طراحی وب سایت . خب این یعنی که وردپرس خوبه اما بحث قدرت پیش بیاد من میگم جوملا !

 

اصلا قصد من کوبیدم جوملا و برجسته کردن وردپرس نبود ، جوملا سیستم عالیه اما ! وردپرس یه چیز دیگست . این طور نیست ؟

 

مبنای وردپرس لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...