رفتن به مطلب

20 اصطلاح پر کاربرد اینترنت


Mr.Gadatas

پست های پیشنهاد شده

با سلام و درود

 

 

1.تفاوت اینترنت با وب

 

اینترنت مجموعه وسیعی از اتصالات، میان شبکه های کامپیوتری است که در سرتاسر کره زمین گسترش یافته و شامل میلیون ها دستگاه کامپیوتر است که به تبادل اطلاعات می پردازند. کامپیوتر های دسکتاپ، مین فریم ها، GPS، گوشی های موبایل، زنگ های هشدار اتومبیل، کنسول های بازی ویدیویی و حتی دستگاه های فروش نوشیدنی به این شبکه متصل هستند. اینترنت از اواخر 1960 به عنوان یک پروژه نظامی در آمریکا آغاز گردید و به تدریج به یک شبکه عمومی عظیم تبدیل شد. هیچ سازمان واحدی مالک یا کنترل کننده اینترنت نیست. این شبکه به ترکیبی دیدنی از نتیجه کار تولید کنندگان محتوای غیر انتفاعی، بخش خصوصی، دولت و کار آفرین رشد نمود.

 

اینترنت لایه های زیادی از اطلاعات را در خود جای داده که هر لایه به یک نوع متفاوت از مستندات اختصاص یافته است. این لایه های متفاوت تحت عنوان پروتکل شناخته می شوند. متداول پروتکل ها عبارتند از :

 

Gopher space, Telnet, FTP, World Wide Web, پیام رسانی فوری و ایمیل

World Wide Web یا کوتاه شده آن که تحت عنوان وب شتاخته می شود. محبوب ترین بخش اینترنت است. و وب از طریق مرورگر وب قابل مشاهده است.

 

 

 

2.http و https:

 

http از حروف اول کلمات hypertext transfer protocol ایجاد شده و زبان صفحات وب است. اگر یک صفحه وب دارای این پیشوند باشد، لینک ها، متن و تصاویر باید درمرورگر وب کار کنند.

 

https مخفف hypertext transfer protocol SECURED می باشد. این بدان معنی است که صفحه وب مورد نظر، لایه خاصی از رمز گذاری دارد که برای مخفی نمودن اطلاعات و رمز های شخصی شما به آن افزوده شده است. هر وقت شما به جساب ایمیل تحت وب یا حساب بانک-ی خود وارد می شوید، باید https را قبل از آدرس صفحه ببینید.

 

//: این عبارت می گوید: "این یک پروتکل کامپیوتری است". ما این سه کارکتر را به یک آدرس می دهیم تا مشخص کنیم کدام مجموعه از قواعد "پروتکل" زباتی کامپیوتر سندی را که مشغول مطالعه اش هستید تحت پوشش قرار می دهد.

 

 

3.مرورگر:

 

یک مرورگر بسته نرمافزاری رایگانی است که امکان مشاهده صفحات وب، گرافیک و اغلب محتویات آنلاین را به شما می دهد. نرم افزارهای مرورگر بخصوص برای تبدیل HTML و XML به اسناد قابل خواندن طراحی شده اند.

 

 

4.HTML و XML

 

Hypertext Markup Language زبان برچسب نویسی است که صفحات وب بر آن ها نهاد شده اند. HTML به مرورگر وب دستور می دهد که متن و گرافیک را به ترتیبی استاندارد نمایش دهد. این زبان از دستوراتی به نام تگ استفاده می کند.

 

مثال:

<a href="https://go.20script.ir/index.php?url=www,yourdomain.ir"> </a><body> </body>

 

 

XML مخفف عبارت eXtensible Markup Language است.

 

مثال:

 

<entry><address><city>

 

 

XHTML ترکیبی از HTML و XML می باشد.

 

 

5.URL

 

Uniform Resource Locators آدرس های صفحات و فایل های اینترنت هستند؛ به گونه ای که برای نرم افزار مرورگر وب قابل استفاده می باشند. یک URL با آدرس های IP همکاری می کند. تا به ما در نام گذاری، تعیین مکان و نشانه گذاری صفحات و فایل های معین برای مرورگر های وب یاری رساند.

 

URL معمولا برای اشاره به یک صفحه یا فایل خاص از سه بخش استفاده می کند. پروتکل، کامپیوتر میزبان و نام فایل یا صفحه.

 

 

6. آدرس IP

 

آدرس پروتکل اینترنت کامپیوتر شما یک شماره پیاپی الکترونیکی چهار بخشی است. یک آدرس IP چیزی شبیه 203.3.104.55 است که بخش های آن با استفاده از نقطه تفکیک می شوند. به هر دستگاهی که به اینترنت دسترسی داشته باشد حداقل یک آدرس IP برای اهداف ردگیری اختصاص داده می شود. هر جایی که شما یه گشت و گذار در اینترنت بپردازید، ایمیل یا پیام فوری ارسال نمایید و هرگاه که فایل-ی دانلود کنید آدرس IP مانند پلاک اتومبیل برای پاسخ گویی و ردیابی، عمل می کند.

 

 

7.E-Mail

 

پست الکترونیک در واقع ارسال و دریافت پیغام های تایپ شده از یک صفحه نمایش به صفحه نمایش دیگر است. ایمیل معمولا توسط یک سرویس نامه تحت وب مثل Gmail یا Outlook مدیریت میشود. ایمیل آشنایان زیادی همچون پیام رسانی متنی، پیام رسانی فوری، چت زنده، نامه ویدیویی، v-mail, Google Waving دارد.

 

 

8.بلاگ و بلاگ نویسی

 

یک بلاگ ستونی است که توسط یک نویسنده آنلاین مدرن نوشته می شود. نویسندگان آماتور و حرفه ای بلاگ هایشان را در هر زمینه ای منتشر می کنند. مطالب بلاگ به ترتیب زمان نوشته شده و لحن مطالب معمولا به اندازه یک وبسایت کامل، رسمی نیست. بلاگ ها از نظر کیفیت محتوا بسیار متنوع هستند. راه اندازی بلاگ شخصی خودتان هیچ هزینه ای ندارد.

 

 

9.رسانه های اجتماعی

 

رسانه اجتماعی عبارتی است جامع که به هر ابزار آنلاین-ی اطلاق می شود و کاربران را قادر به تعامل با سایر کاربران می نماید. پیام رسانی فوری و چت، صورت های معمول رسانه اجتماعی محسوب می شوند. همین طورنظرات یلاگ ها، انجمن های گفتگو و وب سایت های اشتراک ویدیو و عکس.

 

 

10.ISP

 

مخفف Internet Service Provider و یک شرکت خصوصی یا سازمان دولتی است که شما را به اینترنت متصل میکند.

 

امروزه اصطلاح WISP را نیز می شنوید که Wireless Internet Service Provider می باشد. آنها اینترنت را در اختیار کاربران لپ تاپی قرار می دهند که معمولا در مسافرت هستند.

 

 

11.دانلود

 

دانلود عبارت جامعی است که زمانی را تشریح می کند. معمولا دانلود به ترانه ها، موسیقی و فایل ها مربوط می شود.

 

 

12.بد افزار

 

Marwel عبارت جامع برای تشریح هر نرم افزار آلوده ای است که توسط هکر ها طراحی شده باشد.بد افزار ها عبارتند از: ویروس، تروجان، Keylogger, Ratware برنامه های Zombie و هر نرم افزاریکه در صدد یکی از چهار کار زیر باشد:

 

12-1.خرابکاری در کامپیوتر

 

12-2.سرقت اطلاعات شخصی

 

12-3.در اختیار گرفتن کنترل کامپیوتر از راه دور (Zombie)

 

12-4.سوق دادن شما به سمت خریداری چیزی

 

 

13.روتر (Network Router)

 

یک روتر یا در بسیاری از موارد یک ترکیب روتر- مودم، دستگاه سخت افزاری است که نقش پلیس راهنمایی و رانندگی را برای سیگنال های شبکه به سمت منزل شما ایفا می کند. یک روتر می تواند کابلی بی سیم و یا ترکیبی از هر دو باشد. روتر شما یک خط دفاعی در مقابل هکر ها ایجاد می کند و یک سیستم تعیین مسیر برای تصمیم گیری در این باره که کدام کامپیوتر یا پرینتر باید کدام سیگنال ها را در خانه شما دریافت نماید، ارائه می نماید. اگر روتر یا روتر-مودم شما به شکل صحیح تنظیم شده باشد. سرعت اینترنت شما بالا خواهد بود و هکرها ناکام خواهند ماند؛ اما اگر روتر شما به شکل صحیح تنظیم نشده باشد سرعت کم و تجاوز هکر ها را احتمالا تجربه خواهید کرد.

 

 

14.کلید واژه ها و برچسب ها

 

Keyword ها عبارات جستجویی هستند که برای یافتن اسناد مورد استفاده قرار می گیرند. کلید واژه ها هر جایی هستند، با طولی از یک تا پنج کلمه و جدا شده توسط یک فاصله یا کاما، کلید واژه ها شالوده فهرست کردن وب محسوب می شوند؛ یعنی توسط آن ها است که من و شما می توانیم همه چیز را در وب بیابیم.

 

Tag, Lable کلید واژه های توصیه ای هستند، برچسب ها برروی ارتباط شما با محتوای مرتبط متمرکز هستند؛ آنها شکل توسعه یافته و مدرن "پیشنهاد برای مطالعه بیشتر" هستند.

 

 

 

15.پیامک و چت

 

Texting اختصار Text Messaging است؛ به معنی ارسال یادداشت های الکترونیکی کوتاه معمولا از یک گوشی موبایل یا یک دستگاه الکترونیک دستی، Texting چیزی شبیه پیجر های قدیمی، اما دارای قابلیت ضمیمه فایل پست الکترونیک می باشد.

 

 

16. پیام رسانی فوری

 

I.M. (معمولا بدون نقطه و بصورت IM نوشته می شود) و مخفف Instant Messaging یا پیام رسانی فوری است؛ نوعی چت آنلاین مدرن. چیزی شبیه ارسال پیامک، پست الکترونیک و بسیار شبیه به ارسال یادداشت در یک کلاس درس می باشد. IM از یک نرم افزار رایگان خاص استفاده کرده و شما باید بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. این نرم افزار IM به نوبه خود و با استفاده از اینترنت شما را به هزاران کاربر دیگر IM متصل می کند.و از طریق جستجو ساده می توانید دوستان زیادی بیابید.

 

 

17.P2P

 

اشتراک فایل (peer-to-peer) یا نظیر به نظیر این روز ها بزرگترین بخش فعالیت اینترنتی را به خود اختصاص داده P2P تبادل فایل بر اساس همکاری متقابل هزاران کاربر منفرد می باشد. افراد سهیم در این کار نرم افزار خاصی روی سیستم خود نصب می کنند و سپس بصورت اختیاری فایل های: موسیقی، فیلم، کتاب های الکترونیک و نرم افزار را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

 

کاربران از طریق دانلود و آپلود اقدام به تبادل فایل هایی می نمایند که از هر حجمی برخوردارند: از یک مگابایت تا 5 گیگابایت. این فعالیت در حالی که به خودی خود یک وقت گذرانی قانونی است. بسیار بحث برانگیز نیز هست چرا که هزاران فایل دارای کپی رایت تبادل می شود.

 

 

18.تجارت الکترونیک

 

e-commerce یا تجارت الکترونیک خرید و فروش آنلاین با هدف تجاری می باشد. هر روز میلیارد ها دلار مبادله تجاری از طریق اینترنت صورت می پزیرد. گاهی اوقات، شرکت شما محصولاتی را از شرکت دیگری خریداری می نماید که به این نوع از تجارت الکترونیک، B2B یا تجاری-تجاری اطلاق می شود. در برخی موارد، تجارت الکترونیک وقتی رخ می دهد که شما به عنوان یک مشتری خرده فروشی چیزی را از یک فروشنده آنلاین می خرید B2C یا بنگاه-مصرف کننده.

 

 

 

19. بوک مارک

 

Favorite نشانه ای است که شما می توانید آن را برای صفحات وب یا فایل ها قرار دهید، نیت شما از این کار می تواند یکی از موارد زیر باشد:

 

19-1.شما در آینده مایل به بازگشت به آن صفحه یا فایل باشید.

 

19-2.بخواهید آن صفحه یا فایل را به کس دیگری توصیه کنید.

 

 

20. مهندسی اجتماعی

 

Social Engineering هنر صحبت مستقیم با افراد به منظور فریبشان برای افشای رمز عبور و اطلاعات خصوصی افراد است. همه حملات مهندسی اجتماعی نوعی بالماسکه و پیشینگ محسوب می شود که برای متقاعد نمودن افراد برای قابل اعتماد بودن حمله کننده طراحی شده اند. حمله کننده ممکن است از یک پست الکترونیک، تماس تلفنی یا حتی مصاحبه رودررو به منظور فریب شما استفاده کند. حمله های معمول مهندسی اجتماعی عبارتند از:

 

 

 

20-1.کارت های تبریک

 

20-2.نامه های جعلی مبنی بر برنده شدن در جایی.

 

20-3.کلاه برداری های سرمایه گذاری در بازار بورس.

 

20-4.هشدار از یک بانک مبنی بر هک شدن شما.

 

20-5.شرکت های کارت اعتباری که وانمود می کنند از شما محافضت می نمایند.

 

 

پ.ن: در حال حاضر کلاهبرداری از طریق مهندسی اجتماعی در ایران زیاد شده که دلیل اصلی هم بی سوادی مردم هست پس مرافب افرادی که بهشون اعتماد می کنیم باشیم.

 

 

با تشکر

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...