رفتن به مطلب

معرفی بیشتر و تحلیل شودان shodan (بخش اول)


440

پست های پیشنهاد شده

معرفی بیشتر و تحلیل شودان shodan (بخش اول) توسط استاد رپتور

خوب تو این بخش من به معرفی بیشتر و تحلیل شودان میپردازم در بخش بعدی نحوه استفاده رو میگم

 

Shodan یکی از وب*سایت های کار راه انداز! در دنیای وب است. به آن "Hacker,s Google"، "Dark Google" و در برخی اوقات "terrifying" به معنای وحشتناک گویند؛ این وب سایت در حقیقت یک موتور جستجو برای کامپیوترهاست.Shodan به شما کمک میکند تا کامپیوتری را در دنیای وب با استفاده از جستجوی آن با لغات کلیدی، بیابید. برای مثال شما میتوانید تمام سرورهای IIS 7.0 مایکروسافت در کانادا یا تمام سیستم هایی که در آفریقا از لینوکس استفاده میکنند را جستجو کنید. اگر شما پیش از این با "Dark Google" آشناییت داشته اید، Shodan نیز بسیار شبیه آن است اما با این تفاوت که Shodan، راه بسیار ساده تری را برای جستجوی سیستم ها در پهنه اینترنت جلوی پای شما خواهد گذاشت.

 

رمز استفاده موثر و کارا از Shodan، دانستن لغات کلیدی صحیح در آن است. معمولا این اسامی، نام های کارخانه ای یا شماره مدل یک دیوایس هستند؛ اما برخی اوقات آن ها نام هایی مبهم و جاسازی شده در آدرس وب سرور است که شما حتی برای جستجو به ذهنتان نخواهد رسید. اما زمانی که این لغات جادویی را بدانید، در عرض چند ثانیه میتوانید دیوایس های مورد نظر خود را در وب جستجو کنید یا با استفاده از دستورات فیلتری، نتیجه جستجو را برای پیدا کردن دیوایس مورد نظر خالص تر نمایید. به عنوان یک انجام دهنده تست نفوذ، میتوانید با این روش خیلی سریع ارزیابی کنید که چه سیستم هایی در شبکه شما بصورت عمومی نشان داده میشوند در حالی که نباید اینطوری باشد. همچنین این روش یک از راه های تشخیص سریع دیوایس های غیر مجاز اضافه شده در شبکه شما میباشد.در این بخش که در چند قسمت خدمت شما ارائه میشود، بطور خلاصه توضیح میدهیم که چرا اسکن محیط شبکه با استفاده از Shodan ایده خوبی است. سپس نگاهی می اندازیم بر نحوه انجام جستجو از طریق واسط وب Shodanhq.com و در نهایت از طریق لینوکس کالی با فریم ورک Metasploit کار خواهیم کرد.

 

چرا باید شبکه را با استفاده از Shodan اسکن نمود؟

 

 

تعداد زیادی سیستم های بظاهر مهم وجود دارند که بنا به دلایلی نباید بصورت عمومی در اینترنت دیده شوند. تمام این سیستم ها بسادگی توسط یک جستجو دوگانه کلیدی پیدا خواهند شد! در این روش هرچیزی از سیستم های باز، بروز نشده و ناایمن تا روترها، مراکز داده شبکه و سیستم های تلفنی و حتی دوربین های امنیتی، کنترل های ساختمانی و سیستم های امنیتی دیده خواهند شد! اما این نکته را هم در خاطر داشته باشید که در کنار تمام قابلیت های موجود ممکن است حالات خاصی هم باشد که نتوان بطور صد در صد تمام سیستم های ذکر شده نمایش داده شود.

 

پرینترهای باز شبکه و دیگر دستگاه های مشابه هم میتوانند منبع خوبی از اطلاعات برای هکرها باشند که از طریق پروتکل SNMP و ساختار اطلاعاتی شبکه و یا حتی مشخصات اطلاعاتی اکانت لو رفته به آن ها دسترسی پیدا میکنند.

 

متاسفانه در دنیای امروزه، کامپیوترها دیگر تنها سیستم های نیستند که میتوانند آنلاین پیدا شوند! اغلبا یک دیوایس آنلاین دارای پارامترهای امنیتی است اما این پارامترها بطور پیش فرض توسط شرکت سازنده غیرفعال هستند و بطور اصولی تمام کابران نیاز دارند تا آن را فعال کنند و برای دسترسی به آن پسورد بگذارند اما حقیقت این است که بسیاری از کاربران این کار را انجام نمیدهند:

 

و در بسیاری از اوقات عبارتی که به عنوان پسورد گذاشته میشود، همان عبارت پیش فرض کارخانه (که براحتی پیدا میشود) یا یک پسورد ساده (که براحتی شکسته میشود) است. جستجوی سیستم های باز توسط Shodan منحصر به افرد خاصی نسیت و امروزه بصورت عام محبوبیت پیدا کرده است. در این مورد اگر چیزی درباره کاشفان شهری (Urban Explorers) نشنیده اید، باید بدانید که این افراد کسانی هستند که کارشان کاوش دنیای اینترنت برای پیدا کردن سیستم های باز و یا دارای امنیت پایین است. این افراد معمولا از ساختمان های متروکه در شهر به عنوان اتاق فکر و کار خود در پیدا کردن سیستم های باز و یا امنیت پایین استفاده میکنند.هنگامی که این افراد سیستم مورد نظر خود را در Shodan پیدا کردند، کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجو را معمولا بین دوستان خود به اشتراک میگذارند و یا بصورت عمومی آن را در اینترنت منتشر میکنند.در اکثر موارد از Shodan برای مصارف عمومی و برای پیدا کردن تصاویر مضحک و خنده دار که مردم در اینترنت به اشتراک گذارده اند استفاده میشود اما این باعث نمیشود که فراموش کنیم Shodan بصورت خاص ابزار خوبی برای اهداف سوء و خرابکارانه هم است. موارد گفته مهم ترین دلائلی بود که لزوم بررسی آنلاین بود سیستم هایمان را در اینترنت چک کنیم؛ سیستم هایی که نمیدانیم در حال حاضر قابل مشاهده هستند.در بخش های بعد بیشتر در مورد ابزار Shodan و نحوه استفاده از آن بصورت تخصصی بحث خواهیم کرد.

سربلند و موفق باشید.

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...