رفتن به مطلب

آپتایم چیست


پست های پیشنهاد شده

آپ تایم واژه ای است بسیار آشنا و رایج بین کاربران و مدیران سرورهای خدمات میزبانی که به صورت رایج همگان معنای عام مقدار فعالیت بدون قطعی سرور را برای آن به خاطر دارند. در این مقاله سعی داریم نگاهی علمی به معنای مفهوم آپتایم داشته باشیم:

 

آپتایم یک معیار برای اندازگیری زمان در دسترس بودن و فعالیت یک ماشین (مانند رایانه) می باشد. متضاد مفهوم Uptime ، مفهوم Downtime می باشد. البته این مفهوم معمولاً به منظور بیان میزان پایدار و قابل اعتماد بودن یک رایانه استفاده می شود که در این حالت این ارزش نمایانگر مقدار زمانی است که یک سرور می تواند بدون خطا و یا به اصطلاح بدون هیچگونه Crash و یا بدون نیاز به ریبوت کردن سرور یا رایانه توسط مدیر و یا سیستم های راه اندازی آن به فعالیت مستمر خود ادامه دهد.

البته تعاریف مذکور ابداً به این معنا نمی باشد که بالا بودن میزان زمان فعالیت مستمر یک سرور بدون هیچ گونه ریبوت و... یک معیار خوب می باشد بلکه به صورت عکس، عدم ریبوت کردن سرور و نگهداری های دوره ای سرور حتی می تواند به معنای مدیریت ناصحیح و علائم بروز خطا و مشکلات برای سرور در آینده باشد چرا که برخی به روزرسانی های اساسی سرور در برخی پلتفرم ها لزوماً نیاز به ریبوت سرور و... خواهند داشت که عدم توجه به آنها مشکلات عدیده ای را برای مدیر سرور به همراه خواهد آورد.

 

رکورد آپ تایم : بالاترین مقدار آپ تایم چقدر بوده است ؟

 

در سال 2005 میلادی، کمپانی Novell از سروری با آپ تایم 6 ساله خبر داد. در عین این که این رکورد عجیب به نظر می رسد، اینگونه خدمات و کیفیت آپ تایم در مورد خدمات میزبانی مانند سیستم های بانکداری که تحت بسترهای صنعتی و نرم افزارهای حرفه ای میزبانی مدیریت می شوند امری متداول می باشد. این گزارشات آپ تایم و... توسط کمپانی های مانیتورینگ سرور ویژه ای نظارت و اعلام می شوند که تحت خدمات حرفه ای به این موضوع می پردازند. Netcraft یکی از شرکت هایی است که هم اکنون رکورد آپ تایم چندین هزار شرکت میزبانی وب جهان را بررسی می نماید. همچنین در مورد گزارش های عجیب دیگر، برای سرور Novell Netware دیگری نیز گزارشی مبنی بر خاموش شدن و یا Shut down کردن این سرور پس از 16 سال آپ تایم ارائه شده است که البته علت خاموش شدن این سرور پس از 16 سال، خطای ارتباطی یکی از هارد های سرور بوده است.

 

به هر حال این گزارشات و تعاریف اعلام شده خبر از پیشرفت به سزای علم میزبانی در زمینه تأمین اطمینان و کسب اعتماد کاربران دارد که همانطور که می دانید امروزه این مفاهیم به حدی دقیق و مطلوب گشته اند که با استفاده از فناوری های مانند سرور ابری و... می تواند عملاً میزبانی یک نرم افزار تحت وب و یا وبسایت را با بالاترین سطوح کیفیت بدون قطعی و... تضمین نمود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

که هر هاستینگی هم میاد همینطوری‌میزنه 99 درصد. که بعد از استفاده در روز چند بار داون هست

 

ممنون بابت اطلاعاتتون. برای افراد نا اشنا مفید بود.

ادامه بدید

  • Like 3
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...