رفتن به مطلب

روندهای طراحی UX :چگونه وب سایتی بسازیم تا به خوبی عمل کند؟


parswebdesign

پست های پیشنهاد شده

ux

قبل از به شروع طراحی هر نوع وبسایتی باید توجه ویژه‌ای به کارآمد بودن و تجربه کاربری یا همان UX آن داشته باشیم. تنها وقتی می‌توان وب سایتی را موفق دانست که به خوبی بتواند پاسخگوی نیاز‌های کاربران و بازدید کنندگان خود باشد. به همین دلیل، قبل از شروع به طراحی سایت باید حسابی به فکر مخاطبان خود باشید. نیاز‌های مخاطبان خود را شناسایی و بررسی کنید و به آن‌ها توجه کنید و طبق این نیاز‌ها اقدام به طراحی سایت کنید، این چنین احتمال اینکه سهامداران و مشتریان بالقوه با شما تماس بگیرند نیز بسیار زیاد خواهد شد.

روند‌های محبوب طراحی UX

روند‌ها و کار‌های رایج در طراحی UX همواره در حال تغییر هستند و ثابت باقی نمی‌مانند، شاید بتوان دلیل آن را فعالیت‌های مختلف سایت‌های متفاوت دانست، به زبانی دیگر هر سایتی با توجه به زمینه‌ی فعالیت خود، نوع خاصی از طراحی را می‌طلبد. همچنین ممکن است برای مدتی افراد زیادی از نوع خاصی از طراحی استقبال کنند ولی بعد از مدتی دیگر کسی سراغ آن نوع طراحی نرود. به همین دلیل باید زحمت زیادی هنگام طراحی UX کشید و توجه خاصی به آن داشت. در اینجا می‌خواهیم راهنمایی‌هایی را در زمینه‌ی طراحی UX برای شروع کار طراحی سایت در اختیار شما قرار دهیم:

طراحی ریسپانسیو(Responsive) موبایل

بی شک سایت شما باید ریسپانسیو باشد. امروزه کاربران زیادی سایت‌های مختلف را با تلفن هوشمند خود می‌بینند و از تلفن هوشمند خود به عنوان دستگاه اصلی خود برای وب گردی استفاده می‌کنند. از این رو اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، به احتمال زیاد، مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

به تجربه‌ی احساسی کاربر‌ها توجه کنید

استفاده از سایت شما باید برای کاربر راحت باشد به طوری که هنگام استفاده از آن دچار سردرگمی نشود. همانطور که گفته شد، قبل طراحی باید به خوبی نیاز‌های کاربران خود را شناسایی کنید و سایت خود را طوری طراحی کنید که نیاز‌های کاربران را برطرف کند. علاوه بر این می‌توانید سایت‌های موفق را مد نظر داشته باشید و در طراحی خود از آن‌ها الگو بگیرید، به عنوان مثال آیکون 3 خط موازی امروزه برای قرارگیری به عنوان منو بسیار محبوب است.

پیام دهی

اندازه‌ی فونت باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که پیام‌ها برای بازدید کنندگان خوانا باشد. از پیام‌های یکپارچه و با ارزشی استفاده کنید که به نیاز‌های کاربر پاسخ دهد. همچنین استفاده از دکمه‌های فراخوانی به اقدام (call to action) می‌تواند برای مجاب کردن کاربر به ماندن در سایت ایده‌ی مناسبی باشد. تلاش برای نگه داشتن کاربر در سایت جزو اصول جدایی ناپذیر طراحی UX می‌باشد که همیشه برای طراحان حرفه‌ای UX حائز اهمیت بوده است.

اسکرول افقی در مقابل با اسکرول عمودی

با توجه به محتوایی که می‌خواهید به کاربر نشان دهید، می توانید یکی از 2 نوع اسکرول را برای سایت خود انتخاب کنید، حتما لازم نیست که اسکرول عمودی داشته باشید. اخیرا در طراحی‌های جدید شرکت‌ها در سایت‌های خود برای به نمایش گذاشتن محتوا‌های خود از اسکرول افقی نیز استفاده می‌کنند، اگرچه هنوز هم پیشنهاد می‌شود تا برای نشان دادن چندین عکس مختلف یا متن‌های طولانی از اسکرول عمودی استفاده کنید. باز هم تاکید می‌کنیم نوع اسکرول را با توجه به برند و نیاز‌های مخاطب خود تعیین نمایید.

به فکر انگشتان کاربران باشید

از آنجا که امروزه بیشتر کاربران با تلفن‌های هوشمند و صفحه نمایش لمسی از سایت شما بازدید و استفاده می‌کنند، باید به فکر صفحه نمایش‌های لمسی نیز باشید.

در صفحه نمایش‌های لمسی نحوه‌ی قرارگیری المان‌ها و عناصر مختلف سایت مانند آیکون‌ها و دکمه‌ها بسیار مهم می‌باشد زیرا قرارگیری نزدیک دکمه‌ها، استفاده از آن‌ها را برای کاربرانی که از صفحه نمایش لمسی استفاده می‌کنند، به مراتب سخت‌تر می‌کند. در طراحی UX همواره گفته می‌شود که سایت باید طوری طراحی شود که کاربر هنگام استفاده از آن احساس راحتی کند و تجربه‌ی خوبی از بازدید سایت داشته باشد. اگر کاربر در سایت شما احساس راحتی کند، احتمال به مشتری تبدیل شدن او چندین برابر خواهد شد.

 

مواردی را که در بالا اشاره کردیم، تنها جزئی از موارد حائز اهمیت طراحی UX بود که باید هنگام لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. به آن‌ها توجه کرد. دنیای طراحی UX همواره در حال تغییر و پیشرفت می‌باشد، به همین دلیل باید همیشه به روز باشید تا کاربر‌ها را راضی نگه دارید.

 

منبع: لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...