رفتن به مطلب

آزمایش کاربری یک وبسایت بعد از طراحی سایت چگونه انجام می شود؟


itzeroone

پست های پیشنهاد شده

هزینه آزمایش کاربری یک وبسایت بعد از لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  دلیلی و حین لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  دلیلی چگونه است؟ درادامه همراه با لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.   باشید.

در پروژه جدیدی که در دانشگاه فنی دانمارک انجام پذیرفت، رالف مالیک و کریسچن گرَم، اطلاعات 50 گروه دانشجویی را که برای کلاس طراحی رابط کاربری شان، آزمایشات کاربردی بودن را روی وب سایت‌های بازرگانی انجام داده بودند، جمع‌ آوری کردند. هر تیم به طور متوسط 39 ساعت زمان صرف کرد. به علاوه دانشجویان به 15 ساعت سخنرانی در رابطه با روش ‌شناسی برگزاری آزمون گوش دادند. این ارقام حداکثر زمانی است که باید برای اولین آزمایش کاربری خود در نظر بگیرید.

می‌توانم براساس تجربه ام بگویم که می‌ توان آزمایشات کاربری وب سایتِ سریع ‌تری انجام داد. در یک یا دو ساعت می‌توان عملیات‌ های آزمایشی خوبی نوشت، گرفتن کاربر جدید برای آزمایشات را می ‌توان به شرکت ‌هایی در این زمینه سپرد (با هزینه‌ای کمتر از 1٬000 دلار برای پنج کاربر)، خود آزمون را می‌ توان در یک روز به انجام رساند، و نتایج را می ‌توان ظرف مدت چند ساعت تجزیه و تحلیل کرد.

اگر عضو یک تیم   لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  دلیلی ندارد که گزارش مفصلی بنویسید که هیچ کس آن را نخواهد خواند، بنابراین گزارش می‌ تواند به همراه یک خلاصه از نحوه انجام کار که طی 3-2 ساعت آن را نوشته ‌اید در جلسه ای یک ساعته ارائه شود. در مجموع اگر آگاه به روند انجام کار خود باشید، یک مطالعه کاربردی بودن فقط دو روز کاری زمان می‌ برد.

با اینکه متخصصین می ‌توانند کاری را به صورت کارآمدتر (و معمولاً با نتایج بهتر) انجام دهند، جای امیدواری است که تازه‌ کاران بتوانند یک پروژه در رابطه با کاربردی بودن وب سایت را به صورت کامل در کمتر از یک هفته انجام دهند. همین نشان دهنده این است که "بودجه محدود" و "زمان کم" عذر های موجهی برای وادار کردن کاربران به تحمل وب سایت‌هایی با طراحی ضعیف نیستند.

دانشجویان 9 سایت بزرگ دانمارکی را مورد آزمایش قرار دادند، 7 وب سایت تجاری بسیار مهم در دانمارک، وب سایت خود دانشگاه و و وب سایت کتابخانه دانشگاه.

پس از ارزیابی مشکلات کاربردی بودن، تحقیق نشان داد که هر وب سایت به طور متوسط دارای موارد زیر است:

11 -  فاجعه کاربردی بودن
- 20 مشکل جدی کاربردی بودن
- 29 مشکل ظاهری

در این مطالعه "فاجعه" به مشکلی اطلاق می‌ شود که باعث شود کاربر نتواند کار را به اتمام برساند. مشکل "جدی" مشکلی است که سرعت کاربر را به شدت کاهش می ‌دهد ولی در نهایت کاربر موفق می شود کار را به پایان برساند. مشکل "ظاهری" کمی باعث تأخیر کاربر می ‌شود یا از آنچه کاربر می ‌گوید مشخص است که باعث آزردگی او شده است.

برای من اصلاً جای تعجب نیست که آن وب سایت ‌های بزرگ تجاری این همه مشکل کاربردی بودن دارند. در واقع مالیک و گرَم معتقدند این وب سایت‌ها احتمالاً مشکلاتی بیش از آنچه دانشجویان یافته ‌اند، دارند زیرا دانشجویان فقط بخش کوچکی از هر وب سایت را مورد آزمایش قرار دادند (البته فرض ما بر این است که آنها روی مهم ‌ترین قسمت‌ها متمرکز بودند).

بیشتر مشکلات کاربردی بودن که توسط دانشجویان دانمارکی پیدا شد شبیه همان مشکلاتی است که ما در تحقیقاتمان بر وب سایت‌های انگلیسی‌زبان در طی پنج سال اخیر شاهد بوده‌ ایم. این شباهت به خاطر این حقیقت است که تحقیق در رابطه با کاربردی بودن داخلی بوده (یعنی دسترسی کاربران دانمارکی به وب سایت‌ های دانمارکی) و نه کاربردی بودن بین‌المللی (دسترسی کاربران دانمارکی به مثلاً سایت‌ های آمریکایی).

از آنجایی که محتوای بخشی از سایت‌ها ترکیبی از دانمارکی و انگلیسی بود، چند مشکل مربوط به کاربردی بودن بین‌المللی نیز مشاهده شد. هنگامی که کاربر از همه‌جا بی‌ خبر روی لینک خاصی کلیک می ‌کرد برخی از سایت‌ها، زبان را بدون اطلاع کاربر تغییر دادند.

جستجوی چندزبانه نیز باعث ایجاد مشکلاتی شد زیرا برای کاربر مشخص نبود که یک جستجو با زبان انگلیسی شامل نتایج دانمارکی هم خواهد بود یا خیر. من به برخی دیگر از مشکلات جستجوی چندزبانه در مقاله "Alterbox در کاربردی بودن بین‌المللی، آگوست 1996" پرداخته‌ام ولی خیلی جالب است که این موضوع هنوز اینقدر ناشناخته باقی مانده است.

جرد اسپول و همکارانش در مطالعه‌ای که بر روی 15 سایت تجاری در آمریکا انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که هنگامی که از کاربران خواسته می‌ شود که اطلاعات بخصوصی را پیدا کنند، آنها فقط در 42% از مواقع موفق به انجام این کار می‌ شوند. وقتی که از کاربران خواسته شد که در رابطه با "سهولت کلی استفاده از وب سایت" نظر خود را اعلام کنند، آنها در مقیاس 7-1 (7 یعنی بهترین) امتیاز 4.9، یعنی کمی بهتر از رتبه بندی معمول را به این وب سایت ‌ها دادند.

این نتیجه اهمیت این موضوع را نشان می‌ دهد که چرا صرف پرسیدن از افراد مبنی بر اینکه وب سایت شما را دوست دارند یا خیر کافی نیست. افراد معمولاً تمایل دارند که ادب به خرج دهند و حتی وقتی که سایت غیر قابل استفاده است امتیاز بالایی به آن می ‌دهند.

می‌توانید از این آمار به عنوان مبنای اندازه‌ گیری و مقایسه کاربردی بودن در تحقیقات خود استفاده کنید.

- هر وب سایت به طور متوسط 11 فاجعه کاربردی بودن دارد (عناصر طراحی که اجازه تکمیل کار را به کاربر نمی ‌دهند)
- کاربران به طور متوسط تنها قادر به اتمام 42% از کارهای محول شده به آنها هستند.
- میانگین رتبه بندی ذهنی کاربران برای وب سایت‌ها در مقیاس 7-1، 4.9 است.

اگر در   لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.   خود از روش‌های منظم مهندسی کاربردی بودن پیروی نکرده اید، امتیاز شما احتمالاً شبیه امتیازات فهرست بالا خواهد بود، شاید هم بدتر!

مشکلات کاربردی بودن وب سایت معمولاً مربوط به یکی از دو گروه زیر است:

- کاربردی بودن در سطح وب سایت: صفحه اصلی، معماری اطلاعات، بازدید از صفحات مختلف وب سایت، جستجو، راهکار های لینک دادن، طراحی متمرکز بر درون در مقایسه با طراحی متمرکز بر بیرون، سبک کلی نوشتار، قالب‌ های صفحه، ساختار،استاندارد های طراحی سایت، زبان گرافیکی و آیکون‌ هایی که به صورت متداول استفاده می‌ شوند
- کاربردی بودن در سطح صفحه: مشکلات مخصوص هر صفحه، مفهوم بودن عناوین، لینک ‌ها و توضیحات آنها، مفهوم بودن و کاربردی بودن فرم ‌ها و پیغام‌ های خطا، درج کردن یا صرف‌ نظر از اطلاعات به خصوص، آیکون ‌ها و گرافیک انفرادی

یک آزمایش کاربردی بودن با 5 کاربر عموماً 80% از مشکلات کاربردی بودن در سطح سایت، و همچنین نصف مشکلات کاربردی بودن در سطح صفحه (آنهایی که کاربر از آنها بازدید می ‌کند) را به ما نشان می ‌دهد. دلیل میزان کمتر دامنه آزمایش در سطح صفحه این است که کاربران مختلف از صفحات مختلف بازدید می ‌کنند بنابراین "کمتر" از پنج کاربر (که 80% مشکلات را در طراحی تشخیص می‌ دهند) از بیشتر صفحات بازدید می ‌کنند و در نتیجه میزان تشخیص مشکلات در سطح صفحه کمتر از 80% می ‌شود. تخمین من از مشکلات کاربردی بودن در سطح صفحه این است که  یک آزمایش با دو کاربر قادر است معمولاً نیمی از مشکلات کاربردی بودن در طراحی را پیدا کند.

البته در آزمایش کاربردی بودن یک وب‌ سایت بزرگ، بیشتر صفحات توسط هیچ کاربری مورد بازدید قرار نخواهد گرفت. بنابراین هدف اصلی آزمایش وب سایت باید پیدا کردن مشکلات در سطح سایت باشد. البته واضح است که حواستان باید به مشکلات در سطح صفحه نیز باشد تا مشکلات صفحاتی که کاربران از آنها بازدید به‌عمل آورده اند حل شود.

مهم ‌ترین نتیجه‌ای که می‌توان از پیدا کردن مشکلات کاربردی بودن در سطح صفحه گرفت این است که می‌ توانید به درک بهتری از میزان مشکلات موجود در صفحات وب سایتتان دست پیدا کنید. همچنین می ‌توانید از مجموعه ‌ای از مشکلات مشاهده شده، به عنوان نقطه شروعی برای تهیه فهرستی از "مشکلات معمول ولی پنهانی در طراحی در سطح صفحه" استفاده کنید و برای طراحی صفحات در آینده توجه ویژه ‌ای به آنها داشته باشید.

این امکان وجود دارد که برای صفحاتی که برایتان مهم‌ تر هستند از آزمایشات کاربری تخصصی استفاده کنید تا میزان پوشش مشکلات کاربردی بودن در سطح صفحه را افزایش دهید. به عنوان مثال بهتر است صفحات ثبت‌ نام و صفحاتی که کاربران واقعاً در آن محصولات شما را خریداری می ‌کنند یا نرم‌افزار دانلود می ‌کنند را مورد آزمایش قرار دهید. این آزمایش به شما این امکان را می ‌دهد که تعداد کاربرانی را که می‌ توانند روند خرید را به پایان برسانند به میزان قابل‌ توجهی افزایش دهید.

برای افزایش کاربردی بودن در سطح صفحه برای صفحات دیگر وب سایت خود، باید از روش‌ های دیگری همچون ارزیابی اکتشافی استفاده کنید و نویسندگان محتوا را در رابطه با اصول کاربردی بودن وب سایت آموزش دهید.

یکی از راه ‌های خوب برای افزایش آگاهی نویسندگان صفحات از کاربردی بودن وب سایت این است که از آنها دعوت کنید تا از نزدیک شاهد چند آزمایش کاربری باشند. حتی وقتی که صفحه ‌ای که توسط شخص دیگری طراحی شده است مورد آزمایش قرار می ‌گیرد تنها با مشاهده یک یا دو آزمایش می‌توان اطلاعات زیادی درباره چگونگی تعامل کاربر با صفحات وب سایت به دست آورد.

 نیاز به  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  دارید ؟ قبل از آن با شماره تلفن های بالای سایت تماس بگیرید و یا با مراجعه به صفحه  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  درخواست مشاوره کنید . همچنین با رفتن به صفحه  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  میتوانید سفارش خود را ثبت کرده تامشاورین سارین وب با شما تماس بگیرند .  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  ،  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  و  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  سایت خود را با سارن وب تجربه کنید .

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...