رفتن به مطلب

وظایف نقشه بردار راهسازی


rezazabet

پست های پیشنهاد شده

1- تهیه گزارش روزانه نقشه برداری

2- تحویل لیست ایستگاههای مختصاتی مسیر
این لیست می بایست از طرف مشاور یا کارفرما بصورت کتبی ابلاغ شده باشد بازدید میدانی از مسیر و پیدا کردن ایستگاههای موجود احیای کپه گذاری بهترین حالت کپه گذاری به فاصله 1.30 متر از بنچ مارک باشد و کوپه در جهتی نباشد که حتی المقدور مانع دید ناظر از ایستگاه قبل و بعد و سمت مسیر باشد بهترین حالت کوپه گذاری این است که مقداری گچ به صورت دوغاب روی آن ریخته شود بدین نحو از فاصله دور قابل تشخیص است و در سرعت کار جهت استقرار مناسب فری استیشن دوربین بسیار مناسب است.

3- پیمایش مسیر و کنترل ایستگاهها و اعلام نتایج در زمان کمتر یک ماه از تحویل زمین به پیمانکار:
حتی زمانی که شما به صورت پیمانکاری و موقت هم قصد عملیاتی دارید پیمایش جهت کنترل باید انجام گیرد حتی اگر ایستگاه ها با جی پی اس سه فرکانسه ایجاد شده باشد البته پیمایش با قرائت طول و زاویه در ابتدا ضروری نیست با استقرار دوربین روی ایستگاه دوم و بدست آوردن فاصله تا ایستگاه اول و چک نمودن با مختصات موجود پس از اطمینان توجیه دوربین و قرائت ایستگاه سوم بعنوان نقطه مجهوکوهی
صورت صحیح بودن ادامه این روند و هر جا به اختلاف برخورد کردید باید دوربین روی ایستگاه بعد از ایستگاه مورد دار استقرار و به ایستگاه بعدی بسته و توجیه شود و ایستگاه مورد دار وهمچنین ایستگاه قبل از آن خوانده شود وپس از حصول اطمینان اصلاح گردد و مراتب به مشاور گزارش گردد.
گاهی اوقات ممکن است توپوگرافی مسیر براساس ایستگاه اشتباه انجام شده باشد که نیاز به برداشت مجدد و اصلاح توپوگرافی ،پروفیل طولی و مقاطع عرضی از طرف مشاور و ابلاغ کتبی مجدد می باشد.

4- مطالعه اسناد مناقصه ، بررسی نقشه های تیپ بخصوص مقطع تیپ و بررسی نقشه های مسیر شامل پلان ، پروفیل طولی و عرضی با دقت هر چه تمام:

ترسیم پلان در سیویل تری دی به همراه پروفیل طولی باعث می گردد علاوه بر آشنا شدن با تمام جهات پلان و پروفیل جهت اقدامات بعدی نظیر خروجی گرفتن از پلان و پروفیل به سادگی امکان پذیر گردد.بررسی پلان شامل تمام ابعاد و اندازه ها از قبیل عرض چپ و راست جاده ،پارکینگ ها ، دوربرگردانها ، شروع و پایان کند روها، شعاع قوسها ، نوع قوسها و…

بررسی پروفیل طولی از جمله شیب های طولی ، قوسهای قائم و…

بررسی پروفیل عرضی از قبیل عرض جاده در دوطرف ، شیب عرضی یا دور در موقعیت نرمال (مسیر مستقیم) و قوسهای افق ، در مقاطع خاکبرداری شیب ترانشه ها، کف برمها(عرض پله های ایجاد شده در ترانشه) ، ارتفاع برم ها، ابعاد و اندازه های قنو یا کانیوو شیب رو سازی به سمت قنو ، عرض تمام شده از آکس یا محور جاده تا شروع شیب ترانشه.

در خاکریزی ها بررسی شیب شیروانی ، با توجه به نقشه تیپ یا اسناد مناقصه در ارتفاع خاکریزهای به ارتفاع 3 متر و بیشتر از 3 متر تغییر شیب شیروانی و اضافه عرض شانه جهت نصب گارد ریل ممکن است اتفاق افتد.

5- حفاظت از ایستگاهها و انتقال ایستگاههای کمکی در حد لازم:
انتقال مختصات ایستگاههایی که در مسیر جاده و یا در معرض تخریب قرار دارند با ایجاد ایستگاه جدید و مناسب

6- پیاده نمودن نقشه های جانمایی کارگاه و برداشت وضع موجود مثل کانکس و لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. و …

7- برداشت زمین طبیعی محل معدن قرضه خاک: بسته به نیاز به صورت دوره ای پس از هر مرحله خاکبرداری از قرضه برداشت ثانویه جهت برآورد حجم عملیات صورت می گیرد.

8- برداشت زمین طبیعی محل معدن سنگ شکن چه مصالح رودخانه ای و چه مصالح کوهی

9- شروع به برداشت توپوگرافی مسیر بر اساس پیکه های مسیر:
پیکه به معنی میخ است و منظور از پیکه تاژ مسیر میخ کوبی در محور مسیر است این میخ کوبی بر اساس کیلومترهای رند طبق فواصل مشخص نوع زمین ، دشت ،تپه،کوهستان، شروع و پایان قوسهای افقی مسیر و عوارض در آکس مسیر انجام می شود.
برای هر پیکه یک مقطع عرضی یا سکشن و یا پروفیل عرضی بر اساس برداشت عمود بر محور مسیر آن پیکه انجام می شود.
معمولا پس از توپوگرافی با مقیاس ۱/۲۰۰۰ و ایجاد پلان و پروفیلهای مسیر و برآورد حجم اولیه جهت تعیین حجم دقیق و همچنین ترسیم پروفیلهای مجدد مسیر بر اساس پروفیل طولی اولیه که از توپو با مقیاس ۱/۲۰۰۰ انجام شده عوارض در آکس مسیر مشخص می شود آنگاه بر اساس آن عارضه ها و همچنین حرکت مهندس نقشه بردار روی مسیر در آکس یا محور مسیر برای دشت و تپه ماهور به فواصل ۵۰ متر ، کوهستان ۲۵ متر , درون قوسهای مسیر بسته به شعاع قوس از ۲۵ تا ۱۰ متر و علاوه برآن سر هر عارضه یک میخ چوبی کوبیده میشود(نکته: میخ کوبی با فواصل متوالی که انجام می شود اگر میخی سر عارضه کوبیده شود تاثیری در فواصل روند ندارد و آن فواصل به قوت خود باقی است ) روی میخ شماره پیکه و کیلومتر یادداشت می شود و عمود بر امتداد مسیر روی هرمیخ به طرف جوانب عوارض عرضی با مقیاس ۱/۵۰۰ برداشت می گردد و از این اطلاعات مقاطع عرضی دقیق و پروفیل طولی جدید ترسیم شده و حجم دقیق تری از عملیات خاکی (خاکبرداری و خاکریزی) بدست می آید و این حجم پس از مطابقت با مقاطع ابلاغی از سوی کارفرما به پیمانکار ابلاغ می گردد.
بنابراین نقشه بردار اجرایی پیمانکار بایست این مقاطع را چک نماید و در صورت مغایرت مقاطع ، در برداشت مشترک با لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. مغایرت ها طی نامه به مشاور و کارفرما جهت اصلاح تسلیم می گردد.

10- برداشت محل آبروهای مسیر جهت ترسیم نقشه های آبرو و همچنین برداشت موانع مسیر:

از جمله دکل های فشار قوی ، تیر برقها حد و حدود اراضی کشاورزی و مستثنیات ، تهیه پلان و تراز ارتفاعی خطوط آب ، گاز،نفت، مخابرات، جوی آب کشاورزی، راههای دسترسی آسفالته و خاکی محل دیوارهای حایل ، روگذرها و زیرگذرها و…

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...