رفتن به مطلب

مسائل مربوط به بالارفتن لود سرور در ارتباط با هاست شما


ehsannasr

پست های پیشنهاد شده

آیا تا به حال ایمیل یا تماسی از شرکت هاستینگ خود داشته اید مبنی بر اینکه هاست شما بیش از حد مجاز مصرف cpu دارد و هاست شما باعث اختلال بر روی سرور شده است .
زمانی که چنین گزارشی به شما داده میشود ممکن است در ابتدا صحبت های ارائه شده را باورنکنید و با خود بگویید سایت من تعداد بازدید کنندگان بالایی ندارد در حالی که فقط بازدید کننده نیست که می تواند مصرف منابع سرور را بالا ببرد موارد دیگری هم وجود دارد ، باید بدانید هاست شما ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ) به تنهایی می تواند باعث لود بالا در سرور شود و سرور را دچار اختلال کند .یا حتی ممکن است در این گونه مواقع شما اطلاع نداشته باشید چه مواردی را باید بررسی کنید.
بالا و پایین رفتن عدد cpu روی کارایی سرور خیلی مهم و تاثیر گذار است .
همانطور که می دانید در سرور های اشتراکی منابع بین هاست های ایجاد شده بر روی سرور مشترک است و هر اقدامی که باعث اختلال بر روی سرور شود بر روی تمام هاست ها تاثیر گذار خواهد بود و باعث اختلال در کار سایر کاربران می شود، بنابراین در سرور های اشتراکی هر کاربری موظف است اقدامات لازم را برای جلوگیری از مواردی من جمله لود بالا بر روی سرور انجام دهد.
در هاست های اشتراکی هر شرکتی یک حداکثر استفاده ای را برای هر هاست برای منابع سرور مشخص میکند ، پویاسازان برای هر هاست اشتراکی برای cpu حداکثر ۱۰ درصد در بازه زمانی ۱ دقیقه و حداکثر رم ۱۰۰ مگابایت را در نظر گرفته است ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ).
ملاک تشخیص استفاده از منابع برای هر هاست اشتراکی هم نرم افزار های کنترلی و واحد فنی شرکت هاستینگ خواهد بود.
ما در این مقاله می خواهیم مواردی که باعث می شود هاست شما لود سرور را بالا ببرد را بررسی کنیم:

عدم بهینه سازی دیتابیس
طراحی مناسب دیتابیس و برنامه های تحت وب تاثیر زیادی در کارایی آنها دارد.برای بهینه سازی دیتابیس باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که هر کدام از این مراحل نقش زیادی در سبک شدن دیتابیس و نظم بخشیدن به آن دارد . در بسیاری از مواقع دیتابیس های مورد استفاده بی نظم و تکه تکه می شوند که این موضوع بار اضافی را به سرور ارجاع میدهد یا حالتی duplicate بر روی دیتابیس ایجاد می شود یعنی اطلاعات در چند جای مختلف ذخیره می شود در حالی که ذخیره ی اطلاعات در یک جدول کافی میباشد.
یکی از راههای بهینه سازی استفاده از دستورات معادل یا اولویت گذاری در دیتابیس می باشد .
بهینه سازی دیتابیس یک مبحث کاملا تخصصی میباشد و پیرامون این مورد بهتر است از یک برنامه نویس کمک بخواهید.

عدم بروزرسانی سی ام اس و پلاگین ها
این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است و در بیشتر مقالات که در ارتباط با امنیت و سی ام اس ها است این مورد را توضیح داده ایم.
بروزرسانی سی ام اس ها و تمام پلاگین ها و قالب ها به اخرین نسخه علاوه بر اینکه از لود بالا در سرور جلوگیری می کند باعث امنیت سایت و هاست شما هم می شود.
وقتی شما همیشه آپدیت باشید در واقع مسیرهای نفوذ برای هکرها بسته می ماند و تا وقتی که آنها بتوانند روشهای جدید هک را پیدا کنند , آپدیت بعدی از راه می رسد و مجددا راه های نفوذ آنها بسته می شود.
زمانی که سی ام اس آپدیت نباشد علاوه بر هک شدن سایت ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ) می تواند حتی منجر به مشکلات دیگری به عنوان مثال اسپمینگ و در نتیجه لود بالا شود و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

عدم بهینه سازی سی ام اس
با استفاده از مواردی که در زیر ذکر شده است قادر خواهید بود قدرت و سرعت وب سایت خود را که با سی ام اس نوشته شده است را افزایش داده و از طرفی از فشار به سرور تا حدودی جلوگیری کنید:
• حذف پلاگین های آمارگیر
• استفاده از آخرین ورزن و بروزرسانی مداوم پلاگین ها نصب شده
• حذف پلاگین های بی استفاده (استفاده از پلاگین های زیاد و غیر استفاده مصرف بیشتر منابع را به همراه خواهد داشت)
• استفاده از پلاگین های استاندارد
• فشرده کردن و minify کردن کدها
• و …..

استفاده از افزونه ها و پلاگین های غیر ضروری
هر چه تعداد پلاگین های مورد استفاده بیشتر باشد مقدار مصرف شما از cpu سرور نیز بیشتر خواهد شد.
همچنین ممکن است برخی از افزونه ها با یکدیگر سازگاری کامل نداشته باشند یا به درستی بهینه سازی نشده اند و بیش از حد معمول از منابع سرور استفاده می کنند ، با حذف این افزونه ها می توان مصرف cpu را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

بهینه نبودن کدهای شما
برخی از کاربران بدون اینکه اطلاع داشته باشند از قالبهای غیر استاندارد و یا خیلی قدیمی استفاده می کنند یا از ماژول های کرک شده استفاده می کنند . که استفاده از این موارد باعث بروز مشکلاتی بر روی سرور می شود.
برای حل این گونه مشکلات اگر از جوملا و یا وردپرس و… استفاده می کنید بهتر است نسخه سی ام اس را همیشه به اخرین نسخه بروز رسانی کنید . می توانید با یک طراح در این زمینه مشورت کنید که سایت شما و دیتابیس های شما را بهینه سازی کنند این امر علاوه بر کاهش شدید مصرف باعث افزایش سرعت لود شما می گردد.
و در صورتی که اسکریپت های شرکتی را خریداری کرده اید بهتر است در زمینه بهینه سازی سایت خود با شرکت پشتیبان مشورت کنید

تعداد بازدید کنندگان بالا
زمانی که تعداد بازدید کنندگان شما بالا باشد تعداد درخواست ها به سرور نیز زیاد است و باعث می شود هاست شما بیش از حد از منابع سرور استفاده کند و باعث لود بالا در سرور میشود .
زمانی که تعداد بازدید کنندگان شما خیلی بالا باشد و به منابع بیشتری نیاز داشته باشید و سرور های اشتراکی قادر به پاسخگویی آن نباشند بهتر است سرور مجازی خریداری کنید.

لوپ در سایت
Loop در لغت به معنای حلقه و به عبارت دیگر حلقه ی تکرار است حتی در برنامه نویسی و اسکریپت نویسی هم با واژه ی لوپ زیاد سر و کار داریم و وقتی یک لوپ می سازیم یعنی عملی در یک حلقه ی تکرار دور میزنه و تکرار میشه.
زمانی که این تکرار برای زمان طولانی و تعداد طولانی انجام شود ممکن است اجرای مداوم آن باعث بالارفتن لود سرور شود .

استفاده از منابع سنگین بر روی هاست
استفاده از تصاویر سنگین و یا فایل های دانلود زیاد یا عملیات اجرایی زیاد باعث بالارفتن لود سرور می شود. البته زمانی می تواند این مورد باعث بالا رفتن لود سرور شود که درخواست های ارسال شده برای سرور و تصاویر و فایل های شما به صورتی باشد که از منابع سرور بیش از حد مجاز استفاده شده باشد.

عدم مسدود کردن لینک های دانلود
توصیه میشود از hotlink protection استفاده کنید که باعث جلوگیری از استفاده غیر مجاز سایر سایت ها از لینکهای دانلود و تصاویر شما می گردد . که انجام این مورد نه تنها باعث میشود سایر افراد از سایت های دیگر از پهنای باند شما استفاده نکنند بلکه به لود بالا در سرور نیز جلوگیری می شود.

حمله ی DDOS
یکی از علت های دیگر مورد حمله قرار گرفتن وب سایت است ، در این نوع حملات با ایجاد ترافیک بی مورد باعث استفاده بیش ار حد از منابع سرور می شود، این مورد ممکن است به صورت نادر اتفاق افتد.
در این حالت شما می توانید با برداشتن دی ان اس دامین و سایت را غیر فعال کنید تا زمانی که حمله متوقف شود و از سمت ما موارد لازم مانند نال شدن ای پی و موارد حفاظتی انجام می شود ولی در صورتی که بیش از حد حمله ادامه داشته باشد مجبور به بستن هاست تا زمان قطع شدن یا کم شدن حمله هستیم.

وجود ویروس در کامپیوتر شما
زمانی که سیستم شما ویروسی باشد این ویروس به میزبانی وب شما نیز نفوذ می کند و ممکن است باعث بروز مشکلاتی من جمله حمله به سرور شود.
از عدم وجود ویروس در کامپیوتر خود اطمینان حاصل کنید، و یک internet security بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

اسپمینگ
در ارسال اسپم ، حجم زیادی ایمیل در مدت زمان کوتاه ارسال می شود که این مورد علاوه بر اینکه باعث بلاک شدن IP شما می شود باعث لود بالا در سرور هم می شود . از ارسال اسپم خودداری کنید.
بنابر این در صورتی که چنین گزارشی را شرکت هاستینگ به شما داد که هاست شما لود سرور را بالا برده است توصیه می کنیم موارد ذکر شده در این مقاله را هم بر روی هاست خود بررسی کنید.
البته در بیشتر مواقع با بررسی هایی که تیم فنی شرکت هاستینگ انجام می دهد گزارشی از پروسس هایی که باعث بالا رفتن لود سرور شده است را برای شما ارسال میکنند ولی در نهایت بررسی مورد به وجود آمده باید توسط خود شما انجام شود.
دقت داشته باشید شرکت هاستینگ در صورت تجاوز منابع سرور از حدود تعیین شده ، حق قطع سرویس بدون اخطار قبلی تا تعیین وضعیت را خواهد داشت. البته ما در بیشتر مواقع این موضوع را با اخطار قبلی انجام می دهیم تا وب سایت کاربر متوقف نگردد اما در مواردی که این موضوع باعث اختلال در سرور و یا کاهش کیفیت و یا سرعت سرویس کاربران دیگر که بر روی این سرور هستند شود بدون اخطار قبلی سرویس کاربر را متوقف خواهیم نمود و اخطار خواهیم داد تا کاربر در زمان مناسب بتواند مورد را بررسی کند و نسبت به رفع مشکل وب سایت خود اقدام کند.


منبع: وبلاگ پویاسازان

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...