رفتن به مطلب

Mobile First Index چقدر آشنایی دارید ؟


mitrabeigi

پست های پیشنهاد شده

گوگل از Mobile First Index خود رونمایی خواهد کرد که این الگوریتم تاثیر به سزایی در نمایش نتایج درست تر و بهتر وبسایت ها دارد . اگر با این مفهوم در
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. آشنایی ندارید . توصیه میکنیم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید .

۵۵ درصد کاربران با موبایل وارد سایت میشوند که الگوریتم Mobile First Index بر آنها تاثیرگذار است
این الگوریتم موجب میشود که مدیران وبسایت ها یک سوال مهم را از خود بپرسند “آیا سایت من برای الگوریتم Mobile First آماده است؟ اگر نیست چه کاری باید انجام دهم؟”

قبل از اینکه به این پرسش مهم پاسخ دهیم اجازه دهید تا کمی بیشتر در مورد نحوه ایندکس صفحات توسط گوگل و تغییرات آن با الگوریتم جدید صحبت کنیم.

گوگل چگونه صفحات ما را بعد از لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ایندکس میکند؟

به طور معمول و طی سالهای گذشته گوگل محتوای صفحات شما را براساس نسخه دکستاپ و تجربه کاربر در آن بررسی میکرد و برای رتبه بندی سایت شما توجهی به محتوای قرار گرفته در نسخه موبایل نداشت. البته زمانیکه کاربر با موبایل خود جستجو میکند فاکتورهایی مانند سرعت سایت و ریسپانسیو بودن آن بر جایگاه شما تاثیرگذار هستند ولی محتوای صفحه براساس نسخه دسکتاپ ارزیابی میگردد.

در سال ۲۰۱۸ و با معرفی الگوریتم Mobile First Index گوگل رتبه بندی شما را براساس محتوای ارایه شده در نسخه موبایل ارزیابی میکند. تصویر زیر نمونه ای از نمایش محتوا در دو نسخه دسکتاپ و موبایل یک سایت است.

برای الگوریتم Mobile first index باید محتوای اصلی در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل در دسترس باشد
همانطور که در تصویر مشخص است محتوای ارایه شده در دو نسخه یکسان بوده و در نتیجه زمانیکه الگوریم اولویت دهی به نسخه موبایل فعال شود این سایت با تغییر یا افت رتبه مواجه نخواهد شد. مهمترین دلیل این اتفاق وجود طراحی ریسپانسیو در این سایت و نمایش صحیح محتوا در موبایل است.

در نقطه مقابل تصویر زیر یک سایت را نشان میدهد که محتوای متفاوتی در موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. این سایت برای نمایش نسخه موبایل خود از یک آدرس مشخص /mobi/ استفاده میکند که محتوا و ساختار کاملا متفاوتی با نسخه دسکتاپ آن دارد.

الگوریتمی که محتوای داخل موبایل ها را در طراحی سایت نادیده میگیرد

زمانیکه الگوریتم Mobile First اجرایی شود این سایت احتمالا با افت جایگاه مواجه خواهد شد زیرا در نسخه موبایل آن محتوای متنی حذف شده و تاثیر آن بر رتبه بندی سایت از دست خواهد رفت.

چه زمانی الویت دهی در طراحی سایت و نمایش نسخه موبایلی مهم است ؟

تاریخ و اطلاعات دقیقی از نهایی سازی این پروژه منتشر نشده است ولی Barry Schwartz اعلام کرده است که زمانی این الگوریتم اجرایی میشود که آنها مطمئن باشند تغییرات زیادی در نتایج جستجو ایجاد نخواهد کرد و تنها کیفیت رتبه بندی را بهبود خواهد دهد.

به عبارت دیگر گوگل در حال تست و بررسی مداوم الگوریتم Mobile First Index است و هر زمان که این الگوریتم به کارایی مورد نظر آنها برسد تاثیر آن بر تمام نتایج جستجو قابل مشاهده خواهد بود. بسیاری معتقدند که این الگوریتم در سال ۲۰۱۸ نهایی خواهد شد و مهمترین اتفاق در دنیای سئو و طراحی سایت در این سال خواهد بود.



۵ نکته مهم درباره این الگوریتم و عملکرد مهم آن

مهمترین مرجع برای بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی نتایج با الگوریتم جدید وبلاگ رسمی خود گوگل است. در این وبلاگ نکات مهمی برای موفقیت با الگوریتم جدید معرفی شده است که به برخی از آنها اشاره میکینم.

ساختار یکسان صفحات در طراحی سایت چه در موبایل چه در سیستم

مطمئن شوید که نسخه موبایل سایت شما دقیقا همان محتوایی را ارایه میکند که در سایت اصلی قابل نمایش است. متن، تصویر و ویدیو که در محتوای صفحه قرار گرفته باید از طریق موبایل نیز برای کاربر در دسترس باشد.
نشانه گذاری های استاندارد یا همان Schema باید در هر دو نسخه از سایت شما موجود باشند و اگر آدرس دهی مجزایی برای نسخه موبایل خود دارید باید این نشانه گذاری ها در آن نیز موجود باشد.
اطلاعات Meta شامل عنوان و توضیحات صفحات باید در هر دو نسخه کاملا یکسان و موجود باشد.
سایت هایی که محتوای موبایل خود را در آدرس مجزایی نمایش میدهند باید با استفاده از ویژگی های مانند rel=canonical و rel=alternate ارتباط این صفحات را به گوگل نمایش دهند.
اگر محتوای صفحات شما در موبایل و دسکتاپ یکسان است نیازی به نگرانی نیست و شما مشکلی با رونمایی از الگوریتم Mobile First Index نخواهید داشت.


طراحی سایت ریسپانسیو یکی از الزامات

یکی از نکات بسیار مهم در الگوریتم جدید آن است که سایت هایی که از طراحی ریسپانسیو بهره میبرند شانس بیشتری برای کسب جایگاه دارند. در مقابل سایت هایی که آدرس مجزایی برای نسخه موبایل خود دارند ممکن است با افت جایگاه در رتبه بندی نتایج مواجه شوند.

البته گوگل صراحتا اعلام نکرده است که داشتن یک آدرس مجزا برای نسخه موبایل موجب افت جایگاه یا جریمه سایت خواهد شد ولی شواهد نشان میدهد که مسیر درست برای آینده استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو است. کلیه تغییرات و رهنمودهای گوگل در جهت پیشرفت سایت هایی است که نسخه ریسپانسیو مناسبی برای کاربران موبایل دارند.

همه محتوای یک سایت در طراحی سایت مهم هستند

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر آنالیز محتوای صفحه و تعیین کلمه کلیدی آن استفاده از امکاناتی مانند Tab و Accordion در نمایش محتوا است. گوگل رسما اعلام کرده بود محتوایی که در صفحه نمایش داده نمیشود و برای نمایش آن نیاز به حرکتی از طرف کاربر است تاثیر کمتری بر ارزش محتوایی صفحه خواهد داشت.

به خوبی میدانیم که گوگل محتوای مخفی شده در صفحه را دست ندارد و همین موضوع میتواند بر جایگاه شما در نتایج تاثیر چشمگیری داشته باشد. ولی با معرفی الگوریتم Mobile First Index این مشکل به کلی برطرف میگردد و این بخش ها نیز بر تعیین ارزش محتوای صفحه شما تاثیرگذار خواهند بود.

اگر سایت ما در طراحی سایت نسخه موبایلی نباشد چه میشود ؟

اگر هنوز سایت شما نسخه موبایل ندارد باید خودتان را سرزنش کنید. زیرا کاربران زیادی هستند که روزانه سایت شما را با موبایل باز میکنند و برای دسترسی به محتوا مشکلات زیادی خواهند داشت. نه تنها با معرفی الگوریتم Mobile First Index با افت رتبه و جایگاه مواجه خواهید شد بلکه نزدیک به ۵۵ درصد از کاربران را نادیده خواهید گرفت.

این اتفاق یک ضعف مهم برای سایت شما محسوب میشود و همین امروز باید به فکر طراحی وب سایت جدید یا بهبود نمایش سایت فعلی در موبایل و تبلت باشید.

تاثیر محتوا در طراحی سایت و سئو

در بسیاری از سایت ها بخش هایی که مستقیما به محتوای صفحه مربوط نیستند در نسخه موبایل نمایش داده نمیشوند. به عنوان مثال در سایت های خبری نمایش آخرین اخبار یا پربازدیدترین ها در سایدبار صفحات مرسوم است ولی زمانیکه نسخه موبایل آنها را بررسی میکنیم چنین بخش هایی در دسترس نیستند.

عملا گوگل با بررسی نسخه موبایل متوجه میشود که چه اطلاعاتی در صفحه مستقیما به همان صفحه مربوط هستند و چه بخش هایی از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند. این ویژگی جدید به شما کمک میکند تا محتوای اختصاصی هر صفحه را در دیدرس گوگل قرار دهید و به خوبی بخش های اضافی را در نسخه موبایل خود حذف کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...