رفتن به مطلب

چگونگی تشکیل و ثبت شرکت تضامنی


nire

پست های پیشنهاد شده

در تقسیم بندی شرکت های تجاری، از بعد ماهیتی ، آن ها را به چهار دسته تقسیم بندی می نمایند. نوع اول آن هایی هستند که سرمایه در آن ها دخالت دارد. مثل شرکت سهامی و شرکت بامسئولیت محدود . نوع دوم شرکت هایی که اعتبار و شخصیت شرکاء در آن ها دخالت دارد ؛ مثل شرکت تضامنی که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد. 

به موجب ماده 116 قانون تجارت :  شرکت تضامنی، شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود . اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. 
هر قراری که بین شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد، در مقابل اشخاص ثالث، کان لم یکن خواهد بود. و یا به عبارت دیگر :
" شرکت تضامنی شرکتی است که مسئولیت شرکاء در آن محدود به سرمایه نیست بلکه چون به اعتبار شخصیت شرکاء تشکیل می شود، مسئولیت نامحدود است و شرکاء مسئول کلیه قروض و تعهدات شرکت ، علاوه بر سرمایه می باشند ". 
شرکت تضامنی از حیث اعتبار در راس تمام شرکت های تجاری قرار دارد و بیشتر بین اقربا و نزدیکان تشکیل می شود. 
برای ثبت شرکت تضامنی مانند شرکت بامسئولیت محدود، اولاَ بایستی تمام سرمایه نقدی پرداخت و سهم الشرکه غیرنقدی نیز ارزیابی و تسلیم شده باشد. 
ثانیاَ شرکتنامه حاکی از توافق و رضایت شرکاء ، به همراه اساسنامه و اظهارنامه ثبت به عنوان مدارک اصلی تاسیس، به اداره ثبت شرکت ها تسلیم شود.

نکات قابل توجه در تشکیل شرکت تضامنی
– شرکتنامه برابر قانون تنظیم شده باشد . 
– تمام سرمایه نقدی شرکت تادیه شده باشد و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم ( ارزیابی ) و تسلیم شده باشد که در این مورد رضایت کلیه شرکاء شرکت شرط است یعنی بایدهمه شرکاء رضایت داشته باشند. 
– در شرکت تضامنی هیچیک از شرکاء نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر با رضایت تمام شرکاء
– در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود. مگر اینکه به موجب شرکتنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد. 
– چون شرکتنامه ، گویای مقدار سرمایه هر شرکت می باشد، به این جهت چند نکته از موارد مندرج در اساسنامه باید در آن قید گردد.

شرایط ثبت شرکت تضامنی
– حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت تضامنی 2 نفر و حداکثر بدون محدودیت می باشد. 
– ماده ی 118 قانون تجارت  ، سرمایه ی شرکت تضامنی را به دو صورت نقدی و غیر نقدی پذیرفته است ،ولی به منظور تشکیل شرکت باید کل سرمایه ی نقدی تادیه شده و سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد. این تقویم سرمایه غیرنقد باید با رضایت تمام شرکا باشد (ماده 122 ق.ت) و چنانچه سهم الشرکه غیرنقدی کمتر از قیمت واقعی خودش تقدیم شود شرکا به ضرر خود اقدام کرده اند به این علت جزء رضایت شرکا شرط دیگری برای این تقویم وجود ندارد. 
–  قانون گذار حداقل و حداکثری برای سرمایه شرکت معین نکرده است و بنابراین سرمایه شرکت می تواند مبلغ ناچیزی باشد. این سرمایه اولیه و ذخیره های آتی شرکت ، در مجموع دارایی شرکت را تشکیل می دهند که تضمین پرداخت طلب طلبکاران شرکت است. 
– حداقل تعداد مدیران و بازرسین ، یک نفر مدیر از بین شرکا یا دیگران می باشد. 
– داشتن بازرس الزامی نمی باشد اما می تواند بازرس داشته باشد.

شرکتنامه شرکت تضامنی
در شرکتنامه نکات ذیل باید درج گردد :
1- نام شرکت
2- موضوع شرکت
3- سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی
4- میزان سهم الشرکه هر یک از شرکاء
5- تاریخ تشکیل شرکت و مدت آن
6- اسامی شرکاء یا موسسین شرکت با قید مشخصات کامل هر یک و اقامتگاه
7- اسامی مدیران شرکت و اختیارات آن ها و مشخصات کامل هر یک و اقامتگاه
8- قید مشخصات بازرس یا بازرسان شرکت
9- تاریخ و نحوه رسیدگی به حساب ها و چگونگی تقسیم سود و زیان شرکت
10- انحلال شرکت
11- قید سایر نکاتی که لازم باشد.
12- بالاخره شرکت نامه باید به امضاء موسسین برسد و در دفتر ثبت شرکت ها ثبت گردد.
در ذیل به تشریح برخی از مفاد شرکتنامه می پردازیم. 
– نام شرکت 
نام شرکت تضامنی معمولاَ معرف اعتبار و موقعیت شرکت است که اسم مخصوص نامیده می شود. همانطوری که در ماده 116 قانون تجارت تصریح گردیده ، در ماده 117 قانون مزبور قید شده است که :
" در اسم شرکت تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود ". بنابراین نام شرکت تضامنی و ذکر اسامی یکی از شرکاء یا همه آن ها گویای وضعیت خاص و ممتاز شرکت است که بر اساس تضامن قرار داده شده و در هر حال هر یک از شرکاء به تنهایی مسئول تادیه قروض و دیون و تعهدات شرکت می باشند و از وجوه امتیاز شرکت های تضامنی این است که هر گاه به واسطه ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء دچار نقصان گردد تا موقعی که این کمبود جبران نشود منافع شرکت بین شرکاء تقسیم نخواهد شد. نکته دیگر اینکه هر گاه بر اثر ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء کسر گردد می توان شرکاء را ملزم نمود که بیش از آنچه در شرکتنامه قید گردیده سرمایه خود را افزایش دهند و در حقیقت آن را تکمیل نمایند. 
– مرکز اصلی شرکت 
مرکز اصلی شرکت که در شرکتنامه مشخص می شود محل استقرار دفتر مرکزی شرکت است و همچنین محل اداره و استقرار مدیران و بازرسان شرکت می باشد. به عبارت دیگر اقامتگاه قانونی شرکت ، آدرس رسمی و محل دریافت ابلاغ ها و اسناد رسمی به عنوان مرکز اصلی شرکت محسوب می شود.البته ممکن است فعالیت شرکت در نقاط مختلف باشد، بنابراین کلیه مراکز اصلی شرکت باید ذکر گردد ولی لازم به توضیح نیست که شخص حقوقی بیش از یک اقامتگاه قانونی نمی تواند داشته باشد و معمولاَ اقامتگاه قانونی شرکت ها مرکز اصلی آنان تعیین می شود. 
– اسامی شرکاء یا موسسین ، شناسنامه و محل اقامت آن ها 
شرکت تضامنی حداقل از دو شریک تشکیل می شود. شرکت تضامنی را اشخاصی که دارای اهلیت عام هستند و منعی قانونی برای انجام دادن معاملات ندارند ( مثل ورشکسته در زمانی که ممنوع از دخالت در اموال خود است ) می توانند تشکیل دهند. شرکت تضامنی می تواند حتی از مشارکت دو یا چند شریک دیگر نیز تشکیل شود. 
در شرکتنامه باید نام همه شریکان با ذکر خصوصیات هویتی آنان قید شود. 
– سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی 
سرمایه شرکت اصولاَ به وجه رایج کشور تعیین می شود منتهی شرکاء می توانند برای تامین سرمایه شرکت حصه خود را به صورت نقدی یعنی به پول یا به صورت غیرنقدی پرداخت کنند. در موردی که سرمایه شرکت نقداَ پرداخت می شود احتساب آن به اشکال برنمی خورد ولی اگر شرکاء سرمایه غیر نقدی به شرکت تسلیم نمایند سرمایه مزبور حتماَ باید به پول تقویم شود. 
ماده 118 قانون تجارت مقرر می دارد : " شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد ".

مدارک ثبت شرکت تضامنی
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
5- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

nikregister.com

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...