رفتن به مطلب

نرخ کلیک و تاثیر آن بر رتبه ی سایت چیست؟


پست های پیشنهاد شده

چند سالی میشه که موضوع تاثیر کلیک ها روی رتبه بندی سایت ها در رتبه بندی گوگل بسیار جا افتاده است و این اتفاق زمانی افتاد که متخصصان سئو به دنبال تاثیر نرخ کلیک روی رتبه بندی ها بودن و در آخر نشون دادن که یکی از عوامل تاثیر گذار روی رتبه بندی سایت ها همین میزان کلیک های کاربران است. این موضوع خیلی دور از انتظار نیست چون گوگل اعلام کرده بود که به دنبال نشونه هایی برای پیدایش میزان محبوبیت سایت ها از دید کاربران است و این نرخ کلیک خیلی خوب می تونه میزان علاقه ی کاربران رو برای ورود به سایت نشون بده. با ما همراه باشید تا در مورد نرخ کلیک و تاثیر اون روی رتبه بندی بیشتر توضیح بدیم.

 

نرخ کلیک چیست؟
نرخ کلیک یا click through rate در بازاریابی اینترنتی مقیاسی است که تعداد کلیک ها روی تبلیغات شما رو نمایش میده؛ این میزان در حقیقت درصد افرادی است که تبلیغ شما رو مشاهده و بعد روی اون کلیک می کنن که چنین فرمولی داره:
نرخ کلیک: (کل کلیک روی آگهی) /  (کل بازدیدها)
این نسبت که از تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتیجه های جست و جو به دست می آید به معنای نرخ کلیک نسبت به رتبه است. مثلا اگه سایتی در نتیجه ی جست و جوهای گوگل در واژه ی "طراحی سایت" 2000بار نمایش داده شده باشه و تعداد کلیک روی اون 170بار باشه، نرخ کلیکش میشه 20درصد؛ یعنی 20درصد جست و جو کنندگان روی لینک این سایت کلیک کردن.

 

نرخ کلیک ایمیل:
میزان کلیک ایمیل ها به تعداد کلیک هایی گفته میشه که روی لینک ایمیل های دریافتی به صفحه ی وارد شده، قرار گرفته باشه.
این نرخ کلیک به صورت درصد نمایش داده می شه و به نسبت تعداد کلیک ها بر تعداد پیغام های ارسالی به دست میاد.
به طور کلی اکثر بازاریابی های ایمیلی از ابزارهایی مثل open rate، bounce rate و بقیه ی اندازه گیری ها برای درک تاثیر بازاریابی و موفقیت برای کمپین ها استفاده می کنن. کلا نرخ کلیک ایده آلی وجود نداره و این روش اندازه گیری طبق نوع ایمیل، تعداد ایمیل های ارسالی و فهرست افرادی که به اون ها فرستاده میشه و نحوه ی ارتباط با مخاطبان و خیلی عامل دیگه متفاوت است. این نرخ حتی در زمان هایی از روز هم میزانش فرق می کنه، مثلا در روزهای تعطیل نرخ کلیک ایمیلی تقریبا بیشتر است.

 

هدف نرخ کلیک:
هدف این فاکتور اینه که بشه نسبت کلیک به نمایش رو روی تبلیغات آنلاین و بازاریابی ایمیلی اندازه گرفت. کلا بالاترین میزان کلیک بیشترین تاثیر بازاریابی رو روی کمپین ها و جذب افراد به سایت خواهد داشت.  هدف طراحی اکثر سایت های تجاری تعیین یکسری رفتارها است. مثل خرید کتاب، خوندن اخبار یا مقاله، دیدن ویدیو یا شنیدن موسیقی و یا حتی جست و جوی پرواز.

 

معیار خوب بودن نرخ کلیک چیست؟
خب جواب این سوال از یه کمپین به کمپین دیگه یا حتی از یه کلمه ی کلیدی به کلمه ی کلیدی دیگه متفاوت است و هر چی که در مسیر تبلیغات شما نمایش داده میشه هدفش قرار دادن تبلیغاتتون در صفحه نتایج موتورهای جست و جو است.

 

آیا نرخ کلیک بالا برای کمپین و کسب و کارها مضر است؟
بله، وقتی که از یه کلمه ی کلیدی پر بازدید که هیچ ربطی به کسب و کار نداره توی خبرنامه استفاده بشه و صرفا به هدف دیده شدن باشه نمی تونه به افزایش فروشتون کمک کنه و برای کسب و کارتون مضر خواهد بود.
در این حالت شما برای هر کلیکی یه مبلغی پرداخت می کنید؛ کلیک های زیاد آگهی های مصرفی زیادی تولید می کنه؛ گاهی وقتا ممکنه کلیک روی کلمات کلیدی به علت قیمت بالاشون به جای سود داشتن بیشتر ضرر به همراه داشته باشه؛ و همینطور متن هایی که به موضوع کسب و کارتون ربطی ندارن فقط باعث پول خرج کردن های اضافی بدون بازگشت سود و حتی کاهش درآمد کسب و کارتون خواهد شد.
پس بهتره که با هر قیمتی دنبال بالاترین نرخ کلیک نباشید بلکه از کلماتی استفاده کنید که با متن آگهی، محصول و خدمات یا صفحه فرود مرتبط باشن و مهم تر از همه از کلماتی استفاده بشه که از لحاظ قیمتی به صرفه باشن.


PPC یا pay per click: 
وقتی که یه آگهی PPC می سازید به این آگهی یه امتیاز کیفی داده میشه و این امتیاز از جمله مواردی است که گوگل از این طریق راجع به نمایش در آمدن یا عدم نمایش آگهی در یه قیمت خاص تصمیم گیری می کنه. اگه امتیاز کیفی شما پایین باشه باید پول بیشتری برای نمایش تبلیغات خودتون پرداخت کنید.

 

آیا CTR یا نرخ کلیک روی رتبه ی گوگل تاثیر گذار است؟
چیزی که بیشتر از همه برای گوگل مهم است کاربر پسند بودن سایت و محتوای مفید است. اصلی ترین هدف گوگل رسوندن کاربر به نتایج مطلوب از جست و جو است و به همین دلیل است که در حال حاضر بهترین موتور جست و جوی دنیا است و از این طریق به درآمد بالایی هم رسیده است. خود گوگل میگه همیشه به فکر اینه که کاری بکنه تا میزان محبوبیت سایت ها برای کاربران سنجیده بشه. این جا است که اگه صفحه ای نرخ کلیک بالایی داشته باشه گوگل اون رو به عنوان یه صفحه ی کاربر پسند در نظر می گیره و اینجوری رتبه ی بهتری در جست و جو پیدا می کنه. البته عوامل بسیاری در این مورد دخیل هستن که این یکی از آن ها است.
خب علاوه بر اینکه نظر گوگل روی تاثیر نرخ کلیک در رتبه سایت مهم است، کاربران هم به تاثیر این فاکتور در سئوی سایت معتقد هستن اما تاثیر این عامل رو کوتاه مدت میدونن. مثلا وقتی که شما عبارتی مثل طراحی سایت رو جست و جو می کنید و بین نتایجی که با اون روبرو می شید یه سایتی رو می بینید که به همه ی سوالات شما پاسخ داده و یه سایت دیگه ای هم هست که هیچ محتوای مفیدی در پاسخ به عبارت شما نداره اما فقط با روش های قلّابی سئو در رتبه های بالای نتایج آمده است و شما به محض اینکه متوجه می شید برای شما محتوای مفیدی نداره از اون خارج خواهید شد و بعدها هم ممکنه با دیدن لینک روی اون کلیک نکنید. پس با این تفاسیر گوگل اهمیت زیادی به واکنش کاربران میده و نتایج رو طبق اون تعیین می کنه.

 

چرا گوگل بیان کرده که نرخ کلیک جزو فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها نیست؟
همونطور که گفتیم نرخ کلیک میزان تعامل مثبت کاربران با یه وب سایت رو نشون میده اما چون این مساله دغدغه ی بسیاری از سئوکارها شده بود و امکان داشت که اکثر اون ها با روش های غیر نرمال و راه های اسپمی و سایت هایی که به شکل غیر متعارف تلاش به بالا بردن میزان کلیک بکنن، گوگل اعلام کرد که دیگه از نرخ کلیک در الگوریتم رتبه بندی در سئو استفاده نمیشه. 
گفته های متفاوتی از گوگل وجود داره که نشون میده گاهی اوقات این شرکت از این فاکتور استفاده می کنه، مثلا وقتی که چند سایت مشابه در برخی موارد از سئو در یه سطح باشن اونوقت فاکتورهای دیگه ای که یکیشون همین نرخ کلیک است روی کار میان. خیلی ها معتقدن که گوگل گرچه از این عامل به طور مستقیم در رتبه بندی سایت ها استفاده نمیکنه اما در خیلی از موارد به شکل غیر مستقیم اون رو توی بررسی کیفیت سایت ها و تحلیل نتایج نمایش داده شده لحاظ می کنه.

 

نرخ کلیک باید چقدر باشه تا بتونه روی رتبه بندی تاثیر بذاره:
این موضوع به عوامل مختلفی بستگی داره و نمیشه برای اون تعداد مشخص کرد، چرا که به شکل طبیعی از یه کمپین تبلیغاتی تا تبلیغ دیگه تغییر می کنه. در تبلیغات بنری، کلیکی، متنی و غیره هر کدوم نرخ کلیک متفاوتی ایجاد می کنن. 
برای اینکه بتونید نرخ کلیک قابل قبولی داشته باشید باید کلمه ی کلیدی مناسب با زمینه کاری که با متن تبلیغاتی شما و صفحه فرودتون مرتبط است، داشته باشید. کلمات کلیدی اگه نامرتبط باشن می تونن برای سایتتون مضر باشن و حتی تاثیر بدی روی افزایش رتبه ی شما دارن و قطعا نرخ کلیک پایینی خواهند داشت.
گوگل همیشه میاد و از روش های مختلفی برای سنجش ارزیابی کاربران نسبت به نتیجه ای که در هنگام جست و جو نمایش داده شده به اون ها استفاده می کنه؛ جوری که از کاربر سوال می پرسه که آیا نتیجه ای که نمایش داده همون چیزی است که کاربر مد نظرش بوده یا نه. این نظر سنجی ها باعث میشه که افزایش غیرواقعی نرخ کلیک سایتی با روش های اسپمی روی رتبه بندی ها تاثیری نداشته باشه.
اما به طور کلی نمیشه گفت که چه عددی برای نرخ کلیک در نتایج جست و جو مناسب است چون توی سئو هیچی مطلق نیست. مثلا اگه موضوعات سرگرم کننده سرچ بشه، 5 یا 6 نتیجه از نتایج مورد جست و جوی صفحه ی اول گوگل به یه میزان کلیک میشن؛ اما اگه موضوع خبر باشه شاید به نتیجه ی اول اکتفا کنن. گرچه توی بخش های آموزشی کاملا به محتوا بستگی داره و هیچ اصولی واسش وجود نداره. پس این موضوع یکسان بودن نرخ کلیک برای رتبه های اول یا حتی کل رتبه های نتایج جست و جو رو نشون میده.

 

مناسب ترین عدد برای نرخ کلیک در تبلیغات بنری چه می تواند باشد؟
همونطور که در بالا توضیح دادیم عدد ثابتی نمیشه ارائه داد. اما به طور کلی اگه سایتی که در اون تبلیغ می کنید مرتبطت باشه 1% نرخ خوبیه و اگه مرتبط نباشه 001/0 و 0001/0 هم طبیعی است. پس مشخصه که هرچقدر این عدد بالاتر باشه بهتره و این میزان بیشتر بستگی به جای آگهی شما در سایت تبلیغ کننده و میزان بازدید کنندگان اون سایت داره.

 

برای افزایش نرخ کلیک چه میشه کرد؟
خب معلومه که گوگل دوست داره کاربران بیشتری به سایت های هدف برن و در اون مشارکت کنن. پس بهبود نرخ کلیک وب سایت ها ضروری به نظر می رسه، چون که گوگل میزان محبوبیت سایت رو متوجه میشه و می تونه با ترفندهایی بقیه ی کاربران رو به اون سمت هدایت کنه. موارد زیر رو میشه برای افزایش میزان کلیک در نظر گرفت.

  • از rich snippetها برای نمایش ستاره یا امتیاز در نتایج گوگل استفاده شود: این افزونه ی وردپرس که مطالب سایت رو در گوگل و بقیه ی موتورهای جست و جو ستاره دار می کنه. در این صورت شما می تونید به مطالب خودتون پنج ستاره بدهید تا در زمان جست و جوی کاربران، امتیاز کنار مقاله یا محتوای شما رو ببینن. این افزونه به طور غیر مستقیم روی سئوی سایت شما تاثیر میذاره و باعث میشه که به کاربران انگیزه ی بیشتری داده بشه، مخصوصا اگه این امتیازها بالا باشن که قطعا بازخورد خوبی روی ذهنیت کاربران خواهد گذاشت.
  • از متا تگ های مناسب استفاده شود: description metaها مثل مورد بالا تاثیر غیر مستقیمی روی رتبه ی سایت شما می گذارن.

 

  • از عناوین مناسب برای صفحات سایت استفاده شود: برای بهبود سئو و بهتر دیده شدنتون در نتایج جست و جو بهتر است از عنوان مناسب با محتوا استفاده شود.

 

  • از گذاشتن محتوای تکراری و کم ارزش دوری کنید و محتوای مناسب با سایتتون تولید کنید: باید سعی کنید تا نرخ پرش سایتتون رو پایین نگه دارید. به عبارتی نرخ پرش به این مفهوم است که کاربر با وارد شدن در سایت شما با مشاهده ی صفحه ی فرود از اون خارج میشه و به صفحات دیگه سر نمی زنه و هرچه این میزان پرش زیاد باشه تاثیر منفی روی سایتتون میگذاره.

 

  • به تجربه ی کاربری اهمیت بدید، چرا که جلب رضایت اون ها می تونه به افزایش نرخ کلیک سایتتون کمک شایانی بکنه.

 

روش های بهینه سازی سایت به هدف افزایش نرخ کلیک:
اگه می خواید صفحه ای از سایتتون رو برای یه کلمه ی کلیدی خاص بهینه کنید می تونید از روش های زیر کمک بگیرید یا از دارکوب بخواید که این کار رو برای شما انجام بده.

  • کلیدواژه های با نرخ کلیک صفحه ی پایین تر رو در تگ های عنوان صفحه قرار بدید. مثلا می تونید لینک ها و عنوان های صفحه رو با عناوینی که رتبه ی بالاتری دارن، مقایسه کنید.

 

  • هرچقدر از عناوین مناسب استفاده کنید،  نرخ کلیک شما بالاتر میره. شما هم به عنوان کاربر اگه یه عنوان جذاب ببینید، دوست دارید روی اون کلیک کنید؛ پس عنوان جذاب قطعا کاربر رو به سمت خودش می کشونه. همینطور که در بالا هم گفتیم توضیحات متا برای قرار گرفتن کلمات کلیدی هدف برای بالا بردن نرخ کلیک بسیار مفید هستن. کلمات کلیدی توی نتایج صفحه ی گوگل به شکل بولد و پررنگ در توضیحات مشخص هستن و این حالت احتمال کلیک رو بالاتر می بره.
  • هر توضیح متا رو بسته به محتوای اون صفحه بهینه کنید. سعی کنید این بخش رو کلیشه ای و صرف پر کردن این قسمت انجام ندید. به صفحات پر طرفدار نگاه کنید و ببینید اونها توی این قسمت چی می نویسن.

 

  • واژه های کلیدی هدف رو توی URLها قرار بدید. این روش مثل روش توضیحات متا باعث میشه که کلمات کلیدی برجسته بشن و شانس دیده شدن داشته باشن.

 

 

با توضیحاتی که داده شد به این نتیجه می رسیم که  مطلب دقیقی در این مورد وجود نداره و این عامل شاید مستقیما نتایج رو تغییر نمیده اما برای اینکه دیده بشه فاکتورهایی که مستقیما روی رتبه بندی تاثیرگذارن روی کیفیت نتایج جست و جو و نحوه ی مشارکت کاربران تاثیر مثبتی داره یا نه، از نرخ کلیک استفاده میشه.
البته میشه گفت که نرخ کلیک از طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیره؛ یکی از اعضای شرکت گوگل گفته بود که گوگل همیشه برای بررسی کیفیت نتایج به نمایش درومده برای کاربران از نرخ کلیک استفاده می کنه، چون این عامل می تونه ترافیک طبیعی سایت رو بالا ببره بهتره همیشه حواستون به بهینه سازی سایت باشه.

طراحی وب دارکوب

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...