رفتن به مطلب

رعایت حداقل سرمایه در کاهش سرمایه ثبت شرکت


comreg

پست های پیشنهاد شده

تغییرات در سرمایه شرکت اعم است از : افزایش سرمایه و کاهش سرمایه. لذا، همان طور که ممکن است سرمایه شرکت افزایش یابد، گاه نیز تغییر سرمایه شرکت از طریق تقلیل سرمایه شرکت بعمل می آید. کاهش سرمایه بر دو نوع است :
1- کاهش اجباری سرمایه 
2- کاهش اختیاری سرمایه

کاهش اجباری سرمایه
اگر بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود باید سرمایه شرکت به طور اجباری کاهش پیدا کند، وگرنه شرکت منحل خواهد شد.

کاهش اختیاری سرمایه
اگر بدون آن که کاهش سرمایه الزامی گردد، مجمع عمومی فوق العاده رای به کاهش سرمایه دهد، این کاهش را کاهش اختیاری سرمایه گوییم.

رعایت حداقل سرمایه در کاهش سرمایه ثبت شرکت
در این خصوص که در کاهش سرمایه، آیا باید حداقل سرمایه شرکت های سهامی یعنی بک میلیون ریال برای سهامی خاص و پنج میلیون ریال برای سهامی عام رعایت شود یا خیر، توجه داشته باشید که :
1- قانونگذار در ماده 189 ل. ا. ق. ت فقط در خصوص کاهش اجباری سرمایه بیان کرده است که پس از کاهش سرمایه، نباید سرمایه شرکت از حداقل مقرر قانونی که برای شرکت های سهامی بیان شده است، کمتر شود. 
2- گرچه در خصوص کاهش اختیاری سرمایه چنین تصریحی وجود ندارد ولی به طریق اولی و همچنین بنابر ماده 5 ل. ا. ق. ت که بیان داشته است " در صورتیکه سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید . " می توان این مقرره را در خصوص کاهش اختیاری سرمایه نیز جاری دانست. بنابراین توجه داشته باشید که هم در کاهش اختیاری و هم در کاهش اجباری سرمایه، سرمایه شرکت نباید ازحداقل مقرر در قانون کمتر شود.

اعتراض به کاهش سرمایه :
1- اعتراض به کاهش سرمایه، در قانون در خصوص کاهش اجباری سرمایه پیش بینی نشده است و فقط در خصوص کاهش اختیاری سرمایه پیش بینی شده است. 
2- در کاهش اختیاری سرمایه لازم است که حقوق اشخاص ثالث محفوظ بماند. برای مثال اگر شخص ثالثی مانند یک موسسه مالی به اعتبار سرمایه شرکت وامی به شرکت داده باشد، ممکن است از کاهش سرمایه احساس خطر نماید، چرا که بیم آن می رود که در صورت عدم تادیه اقساط وام، سرمایه شرکت برای پرداخت وام ، کفایت ننماید . ( ماده 193 ل. ا. ق. ت )
3- در مورد کاهش اختیاری سرمایه شرکت هر یک از دارندگان اوراق قرضه و یا بستانکارانی که منشاء طلب آن ها قبل از تاریخ نشر آخرین آگهی مبنی بر کاهش سرمایه می باشد، می توانند ظرف دو ماه از تاریخ نشر آخرین آگهی ، اعتراض خود را نسبت به کاهش سرمایه شرکت به دادگاه تقدیم کنند. ( ماده 193 ل. ا. ق. ت )
4- اگر به نظر دادگاه اعتراض نسبت به کاهش سرمایه وارد تشخیص شود و شرکت جهت تامین تادیه طلب معترض وثیقه ای که به نظر دادگاه کافی باشد، نسپارد ، در این صورت آن دین حال شده و دادگاه به تادیه آن حکم خواهد داد. ( ماده 194 ل. ا. ق. ت )
5- در مهلت دو ماه مذکور در بند اول و در صورتی که اعتراضی شده باشد، تا خاتمه اجرای حکم قطعی دادگاه، شرکت از کاهش سرمایه ممنوع است. ( ماده 195 ل. ا. ق. ت )

ثبت برند فکر برتر

companyregister.ir

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...