رفتن به مطلب

شرایط و مراحل ثبت برند در مشهد


sabti

پست های پیشنهاد شده

مشهد به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران اسلامی ،به دلیل وجود حرم مقدس حرم علی بن موسی الرضا اهمیت ویژه ایی به عنوان شهری مقدس و مذهبی در ایران دارد و سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است ، این کلان شهر از نظر تولیدی، ارائه خدمات و فعالیت اقتصادی نیز یکی از شهرهای مهم کشورمان می باشد، مشهد از نظر جغرافییایی در شمال غربی ایران واقع شده است و مرکز استان پهناور خراسان رضوی می باشد و با مساحتی حدود ۳۲۸ کیلومتر مربع دومین شهر پهناور ایران است و پس از تهران با جمعیتی بالغ بر   ۳٬۰۰۱٬۱۸۴  پر جمعیت ترین شهر ایران نیز می باشد .
با توجه به مواردی که اشاره شد دریافتیم که کلان شهر مشهد ،شهرستانی است که از نظر فعالیت های اقتصادی دارای اهمیت بسیاری می باشد در این مقاله قصد داریم تا شرایط ثبت برند های تجاری را در این شهرستان شرح نماییم، جهت ورود به این مطلب در ابتدا توضیح کوتاهی از تعریف برند ارائه می نماییم:
برند چیست :
برندها یکی از عناصر باارزش دارایی و سرمایه غیرمادی متعلق به شرکت ها هستند. در واقع ، این گونه علائم ، به طور غیر مستقیم ، ضمانتی هستند برای کیفیت ، چرا که مصرف کننده انتظار دارد از کالا و خدمات همراه با علامت تجاری ، کیفیت و استاندارد پویایی را دریافت کند. در حقیقت یک برند ، تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه ی مجموعه ای از ویژگی ها و مزایا و خدمات خاص به خریداران است که این از نظر مصرف کننده یعنی نشانه ی کیفیت ، هزینه ی پرس و جوی کمتر و ریسک کمتر. عمده ترین خصویت یک برند ، این است که به یک شرکت و یا مجموعه ای از شرکت های وابسته به یک موسسه مادر ، این امکان را می دهد که خود و محصول و یا خدمات خود را نسبت به محصولات و خدمات شرکت های دیگر متمایز سازد و هماهنگ با آن قدرت انتخاب مصرف کننده را افزایش دهد.
شرایط  کلی و عمومی ثبت برند
ثبت برند به عنوان یکی از مهمترین موارد فعالیت اقتصادی در تمامی جوامع مطرح می باشد که طبعا شرایط آن با توجه به قوانین کشور ، عرف و عادت جامعه و …… متفاوت می باشد و بنا به مصلح جامعه مذهب و باور های اجتماعی دارای محدودیت هایی نیز می باشد:
در انتخاب و طراحی برند نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
1 – در انتخاب برند خلاقانه عمل نمایید و ابداع و نوآوری داشته باشید.
2 – برند خود را ساده و شفاف طراحی وانتخاب نمایید تا پیامی روشن و قدرتمند به ذهن مخاطب ارسال شود و موجب اشتباه و سردر گمی نگردد
3 – توجه داشته باشید که برند در میان سایر برند های مشابه متمایز طراحی و انتخاب شود و به آسانی در خاطر بماند. و توسط افارد عادی قابل تشخیص باشد
علامت تجاری یک شرکت باید در میان علایم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی به سهولت تمییز داده شود.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند :
شخص حقیقی :
1 . مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)
2 . کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3 . کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4 . نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
شخص حقوقی :
1 . مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)
2 . کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3 . ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4 . کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5 . ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6 . در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند . 
7 . استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند . 
8 . نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9 . رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی مبلغ 200.000 ریال  و برای اشخاص حقوقی 400.000 ریال
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد .
مراحل ثبت برند در مشهد
به طور عمومی اولین گام در ثبت برند استعلام آن می باشد که با تعیین برند دلخواه در حوزه فعالیتتان می توانید با کارشناسان ثبتی کال تماس حاصل فرمایید تا در کوتاه ترین زمان برند مورد نظر را استعلام نمایند که توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد ، این امر تاثیر به سزایی جهت صرفه جویی در زمان و هزینه شما خواهد داشت، همچنین پیشنهاد می شود از مشاوره کارشناسان ثبتی کال در انتخاب برندی متفاوت و ماندگار استفاده نمایید.
پس از انتخاب برند و تاییده عدم ثبت توسط مجموعه ایی دیگر می توانید به سامانه لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. مراجه نمایید و اطلاعات و مدارک لازم را ارسال نمایید و کد پیگیری دریافت نمایید.
پس از تکمیل اطلاعات در سامانه پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص /  رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد. در حالت آگهی نوبت اول یعنی ایرادی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید .
پس از این مراحل و بعد از انتشار آگهی نوبت اول می بایست مدارک به صورت فیزیکی نیز به اداره ملکیت معنوی تحویل شود، پس از آن نسب به پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول و هزینه حق الثبت اقدام نمایید.
اکنون زمانی حودود 31 روز از تاریخ روزنامه اول منتظر بمانید در صورتی که شخص یا اشخاصی نسبت به برند ثبت شده توسط شما اعتراضی نداشته باشند برای آگهی نهایی دوم و دریافت سند قطعی برند اقدام نمایید.
به موجب ماده ی 14 قانون ثبت علایم تجاری مدت اعتبار علامت ثبت شده ،ده سال تعیین شده است و تمدید اعتبار آن برای دوره های بعدی بلامانع است.ضمناَ چنانچه علامت ثبت شده برای مدت 3 سال از تاریخ ثبت بلا استفاده بماند هر شخص ذینفع می تواند ابطال آن را از قانون گذار درخواست نماید و نسبت به ثبت آن برند اقدام نماید .

sabticall.com

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 month پیش ...
  • 5 ماه پیش ...

چه علائمی را می توان ثبت کرد؟

هر گونه کلمه ، حرف ، عدد ، ترسیم ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب و یا ترکیبی از آنها که قابلیت تشخیص کالا و خدمات را برای شرکت داشته باشد قابل ثبت می باشد . در برخی کشور ها شعار های تبلیغاتی نیز می توانند به عنوان علامت تجاری ثبت شوند . لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. در شرکت آوا حساب توس کلیه نکات رعایت می شوند. هر چند با توجه به تعداد روز افزون کشور ها و شرکت ها و اشخاص حقیقی و ورود روز افزون انها به عرصه تجارت باعث می شود علائمی غیر مرسوم نیز پای خود را به عرصه علائم تجاری باز کرده و اجازه ثبت پیدا کنند . مانند رنگ ها ، بوها ، علائم سه بعدی ، صداها و .. ولی بسیاری از کشور ها تنها اجازه ثبت نشان هایی را می دهند که قابل رویت بوده و قابلیت نمایش گرافیکی را دارند .

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...