رفتن به مطلب

شیشه های رنگی چه کاربردی دارند؟


mina71267

پست های پیشنهاد شده

رنگ : بارزترین ویژگی شیشه:
رنگ بارزترین ویژگی شیشه می باشد. این ویژگی شیشه همچنین می تواند جالب ترین و زیباترین ویژگی شیشه نیز باشد. رنگ گاهی به عنوان کاربری شیشه و گاهی به عنوان درجه مطلوبیت شیشه تعریف می شود. در این مقاله به بررسی تاریخچه، شیوه تولید، مواد مورد استفاده در تولید و موارد استفاده شیشه رنگی پرداخته می شود.
عکس

دستورالعمل تولید  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. :
اولین کسانی که در تولید شیشه دست داشتند، کنترلی بر رنگ آن نداشتند. سپس، بر حسب اتفاق و تجربه، تولید کنندگان شیشه دریافتند که با افزودن مواد خاصی بر شیشه مذاب، می توان طیفی از رنگ ها را در محصول نهایی به وجود آورد. همچنین کشف کردند که با افزودن برخی مواد خاص دیگر بر ماده مذاب شیشه، می توان رنگ را از محصول نهایی حذف کرد.

دوام رنگ شیشه رنگی:
بعد از آن، مشکل دیگری به وجود آمد. اغلب شیشه های رنگی مدت زیادی را در مقابل اشعه های خورشید مقاومت نمی کردند و در نتیجه زیبایی شیشه رنگی از بین می رفت. برخی از رنگ ها طی گذشت زمان تیره می شدند و یا تغییر می کردند و برخی به کل محو می شدند.
قرمز، مهمترین رنگ مورد استفاده در شیشه های رنگی، از جمله رنگ هایی بود که به سرعت از بین می رفت. صنعتگران در کشورهای مختلف سعی کردند شیشه قرمز رنگی بسازند که طی سالیانی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرد، رنگ خود را حفظ کند. به صورت اتفاقی، با افزودن مقدار کمی طلا به شیشه، رنگ قرمز پایداری ایجاد شد. این عمل باعث بالا رفتن قیمت شیشه قرمز رنگ شد اما بالاخره شیشه رنگی قرمز مقاوم ساخته شد. حتی امروزه شیشه های قرمز رنگ گران تر از سایر انواع شیشه های رنگی می باشند.

کاربرد  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. :
استفاده از شیشه‌های رنگی در طراحی این اجازه را می‌دهند که با استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی، بتوانیم در بازه‌های مختلف زمانی رنگ‌های متفاوتی در محیط داشته باشیم. شیشه‌های رنگی در معماری ایرانی جایگاه قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و علاوه در بناهای مشهور در سایر ساختمانها نیز استفاده می‌شده‌اند. اما متأسفانه در معماری امروزی، شیشه‌های رنگی تقریباً بدون استفاده مانده‌اند و در کمتر پروژه‌ای از آنها استفاده می‌شود. این در حالی ست که استفاده از شیشه‌های رنگی علاوه بر زیبایی، اثرات روانشناختی قابل ملاحظه‌ای هم دارند. در این زمینه می‌توان یکی از شاه نشین‌های خانه طباطبایی‌ها در کاشان را مثال زد که استفاده از شیشه‌های رنگی در پنجره باعث شده است که در بازه‌های متفاوت و با تغییر زاویه خورشید یکی از رنگ‌های پنجره، رنگ غالب اتاق باشد. به عنوان مثال در هنگام ظهر رنگ غالب قرمز است که سبب افزایش اشتها می‌شود. در بعد از ظهر رنگ بنفش غالب می‌شود که سبب فراری دادن حشرات از اتاق می‌شود (به علت اینکه حشرات چشم مرکب دارند) و بدین ترتیب حشرات مانع استراحت بعد از ظهر ساکنین نمی‌شدند. از دیگر نتایج مثبت شیشه‌های رنگی می‌توان به ایجاد احساس آرامش و رفع تنش‌های محیطی اشاره کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر طرح‌های سنتی، می‌توان به شکلهای دیگری نیز از شیشه‌های رنگی استفاده کرد.
منبع:  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...