رفتن به مطلب

حقوق مورد حمایت علامت تجاری ثبت شده چیست


sabti1

پست های پیشنهاد شده

در ابتدا در تعریف علامت تجاری در ابتدا می بایست اشاره نمود: طبق ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری عبارت است از انواع علامتها اعم از نقش ،تصویر ، رقم ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیره که برای امتیاز و تشخیص محصولات صنعتی ، تجاری یا کشاورزی اختیار می شود .

یک علامت تجاری معمولا برای ایجاد وجه تمایز در محصولاتی مانند محصولات صنعتی ، تجاری ، کشاورزی ، بهداشتی ،خواراکی و……. می باشد. تمامی این علامت ها پس از  ثبت تحت حمایت قانون می باشد، این قانون برای حفاظت از حقوق این علامت ثبت شده در برابر سو ء استفاده های احتمالی می باشد ، ما در این مقاله به تشریح حقوق مورد حمایت علامت تجاری ثبت شده می پردازیم.
حقوق برند یا  علامت تجاری به دوبخش تقسیم می شود ( حقوق مادی – حقوق معنوی (
حقوق مادی :حقوق مادی که نشان می دهد در واقع انحصار یک برند در خصوص بهره برداری و د خل و تصرف و یا جابجایی هر گونه اعمال قانونی در خصوص برند با علامت تجاری برای صاحب برند می باشد اما توجه داشته باشید، حمایت حقوقی دارای محدویت زمانی می باشد ( بدین معنا که در طول مدت ثبت شده می توان از این حقوق بهرمند بود و این حقوق تا زمانی پابرجاست که  پایان این دوره حقوقی از بین  نرفته باشد )
حق استفاده و بهره برداری از مهم ترین حقوق مادی علامت تجاری می باشد که صاحب برند می تواند به هر شکل از این برند بر روی محصولات و خدماتی که در نظر گرفته شده به ثبت رسانده ، استفاده نماید در ضمن صاحب برند حق انتقال برند را در صورت صلاحدید و مطابق با قوانین و مقرارت حقوقی خاص به شخص حقوقی یا حقیقی دیگری خواهد داشت، البته این موضوع باید به ادراه ما لکیت معنوی نیز اعلام شود .طبق قوانین تجاری انتقال برند می تواند قهری یا اختیاری باشد .
جلو گیری از استفاده دیگران :حق استفاده از برند و علامت تجاری انحصاری بوده و تا زمانی که صاحب برند این اجازه را به دیگران ندهد کسی نمی تواند از ان بهر ه برداری کند در صورت مشاهده موردی مالک برند می تواند از راه قانونی و با مراجعه به مراجع قضایی ادعای طلب کرده و علاوه بر جلوگیری از استفاده از طرح صنعتی،  ادعای خسارت و جریمه برای شخص خاطی داشته باشد و به موجب حقوقی که ثبت علامت تجاری برای صاحب خود دارد ،در صورت نقص این انحصار  از سوی فردی ، خاطی باید تمامی ضرر و زیان وارده به صاحب برند را مطابق با حکم قضایی و قانون پرداخت نماید.
 حقوق معنوی  :  به غیر از حقوق مادی ثبت برند یا علامت تجاری شامل حقوق مالکیت معنوی نیز می باشد.
حقوق مالکیت معنوی که از آن با عنوان مالکیت فکری نیز یاد می شود  شامل مواردی چون ابداعات ادبی ، هنری، افرینش ها و خلاقیت های فکری و ذهنی انسان در زمینه های مختلف علمی ، صنعتی ، فن اوری و علایم تجاری و طرح صنعتی مورد استفاده در تولید و تجارت است را در بر می گیرد.
در حقوق معنوی مالکیت ،غیر قابل انتقال است اما  محدویت زمانی شامل حقوق معنوی نمی شود ،همچنین ما لکیت معنوی نداشتن شامل محدویت مکانی نیز نمی باشد ،یعنی در هر حالتی مشتریان و مصرف کنندگان کالا و خدمات یک طرح صنعتی درهر کجا باشند متعلق به یک فرد و در یک مکان خاص  می باشد ، در صورتی که این طرح متعلق به یک شخصیت شناخته شود .
پس در انتها توجه داشته باشید که مالکیت معنوی غیر قابل انتقال می باشد اما این مالکیت دارای محدودیت زمانی نیز نمی باشد.

 

ثبتیکال بدون پیش پرداخت به ثبت شرکت و برند می پردازد

 

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...