رفتن به مطلب

تفاوت بین سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، بلاگ ، ویرایشگر وب و سایت ساز آنلاین ؟؟؟


پست های پیشنهاد شده

تفاوت بین سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، بلاگ ، ویرایشگر وب و سایت ساز آنلاین ؟؟؟

یکی از کاربران سیستم سایت ساز ما اخیرا این سوال را مطرح کرده بود که تفاوت بین سیستم های مدیریت محتوا با دیگر فناوری های مشابه در چه چیزی می باشد؟ باید گفت که پاسخ به این سوال کار راحتی نمی باشد زیرا وقتی مردم با مفهومی مانند سایت ساز آشنا می شوند قضیه کمی تفاوت خواهد کرد. و برخی نیز سوال کرده اند که تفاوت بین یک بلاگ با یک ویرایشگر وب در چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با این نوع از تکنولوژی ها آشنا سازیم.

 

در اینجا فرض بر این است که شما هنوز وب سایتی را طراحی نکرده اید و یا اینکه حداقل در شرف طراحی سایت هستید زیرا شما با خواندن این مقاله می توانید به خوبی تفاوت های موجود را درک کرده و به یک نتیجه گیری درست در مورد ساخت سایت به دست بیاورید و کاملا درک کنید که می خواهید از چهه نوع تکنولوژی ای برای ساخت سایت استفاده کنید.

 

تفاوت در چیست؟

وقتی که مردم می خواهند سایتی را ایجاد نمایند یا اینکه قصد به روز رسانی آن را دارند می توانند به یکی از چندین روش مهم در آن دست پیدا نمایند.

 

 

  • استفاده از یک ویرایشگر متن یا ویرایشگر وب

 

شما در این حالت می توانید همین کاری که ما انجام می دهیم را انجام دهید. به این ترتیب که من مقالات خود را در یک ویرایشگر متن به صورت محلی ایجاد کرده و آنها را به صورت صفحه وب ذخیره می کنم. بنابراین من در این جا مقالات خود را به گونه ای ذخیره می کنم که قابلیت نمایش در مرورگرهای مختلف را داشته باشد. پس از این کار من مقاله خود را بر روی کامپیوتری که متصل به اینترنت (کامپیوتری که دارای یک ادرس اینترنتی معتبر می باشد) است ذخیره می کنم. به این کامپیوتر اصطلاحا میزبان وب یا هاست گفته می شود. وقتی که ما این کار را کردیم انگاه این مقاله ما به صورت زنده در اینترنت قابل دسترسس می باشد و هر کسی از هر دستگاهی و از هر نقطه ای از دنیا می تواند به این مقاله ما دسترسی داشته باشد.

 

این ویرایشگر متنی که ما از آن سخن به میان آوردیم می تواند حتی یک ویرایشگر گرافیکی نیز باشد. مانند نرم افزار Dreamweaver یا حتی از ویرایشگر های متن ساده خود ویندوز نیز می توانید استفاده کنید.

 

بنابراین این همان راهی است که شما می توانید از یک ویرایشگر متن برای ایجاد مقالات یا صفحات وب خود استفاده کنید و آنها را در اینترنت به روز رسانی کنید. و تنها زمانی که شما بتوانید این کار را به اتمام برسانید می توانید آن را در سطح اینترنت نیز مشاهده کنید.

 

 

  • استفاده از یک سایت ساز مستقل

 

البته برخی از مردم نرم افزارهایی که من در قسمت بالایی خدمت شما معرفی کردم را به عنوان سایت ساز نیز می شناسند که البته این یک برداشت غلط می باشد. شاید هم این کار به این دلیل است که چون آنها می توانند وب سایت های خود را از طریق این نرم افزارها ایجاد نمایند بنابراین می توانند این چنین نامی را به آن بدهند.

 

بنابراین اجازه بدهید تا من بیشتر این قضیه را مبهم نسازم. همانطور که قبلا هم بیان کردیم نرم افزارهای ویرایشگر متن می توانند به شما این اجازه را دهندکه مانند یک نرم افزار پردازش کلمه بتوانید محتواهای خود را تولید یا مدیریت نمایید. به همین دلیل باید به این نکته دقت داشته باشید که یک سایت ساز تنها یک ویرایشگر وب نیست. بلکه یک ویرایشگر وب تنها بخشی از یک سایت ساز می باشد. اما به عبارت دقیق تر باید گفت که سایت سازها در واقع امکانات بسیار گسترده تری در اختیار کاربران خود قرار می دهند. شما به وسیله این سایت سازها می توانید صفحات خود را ایجاد کرده و از طریق همان نرم افزار نیز اقدام به انتشار صفحات و مقالات خود و یا دیگر چیزهایی که در وب سایت ایجاد کرده اید کنید.

 

 

  • استفاده از یک سایت ساز آنلاین

 

باید گفت که برخی از شرکت های میزبانی کننده وب سایت یک سری خدماتی را ارائه می کنند که به آن سایت ساز نیز گفته می شود. برای طراحی سایت خود شما نیاز دارید تا از مرورگر خود برای وارد شدن به این سیستم استفاده کنید و آن را به صورت مستقیم بر روی آن هاست طراحی کنید. شما این کار را فقط با مروگر خود انجام می دهید و از هیچ برنامه دیگری برای این کار استفاده نخواهید کرد.

 

176e9-a2a34-website_builder_dedc8f4fa1589f9281846f4dcb741f40.png

 

باید این نکته را در پرانتز خدمت شما عرض کنم که یک میزبان وب در واقع شرکتی می باشد که دارای یک سری کامپیوتر سرور می باشد که همگی آنها به اینترنت متصل هستند. وقتی شما صفحات سایت خود را در آن کامپیوترها قرار می دهید هرکسی از هر جایی می تواند صفحات شما را مشاهده نماید.

 

تفاوت اصلی که بین یک سایت ساز آنلاین و نرم افزارهای ویرایشگر وب وجود دارد این است که شما در این روش نیازی به اجرا و نصب هیچ گونه برنامه ای برای کار با سایت خود ندارید و تنها چیزی که نیاز دارید یک مرورگر وب و اینترنت است تا بتوانید به آن هاست مورد نظر دسترسی داشته باشید.

 

این صفحات به صورت مستقیم در این سایت سازها ایجاد می شود که بعدا به صورت اتوماتیک به سایت شما اضافه خواهد شد. هر کدام از میزبانان وب برنامه های سایت ساز مرتبط با خود را دارند که با الگوهای از پیش تعیین شده مخصوص به خود کار می کنند و شما می توانید بسته به نوع فعالیتی که دارید از این نوع قالب ها استفاده کنید. همچنین می توانید چیدمان مربوط به هر کدام از این قالب ها را آنگونه که دوست دارید تغییر دهید.

 

اما می توان گفت که وقتی که شما از یک سایت ساز استفاده می کنید می توانید تا حد بسیار زیادی سرعت ساخت سایت را افزایش دهید و همچنین در این روش شما هیچ نیازی به داشتن مهارت در زمینه کد نویسی ندارید.

 

 

  • استفاده از سایت ساز آنلاین یا آفلاینی که وابسته به یک هاست معین می باشد

 

این نکته وجود دارد که بسیاری از مردم دوست دارند تا بتوانند وب سایت های خود را در کامپیوتر شخصی خود ایجاد و مدیریت کنند به همین دلیل برخی از سایت سازها اقدام به ایجاد نسخه آفلاین از سایت ساز خود می کنند. شما می توانید این نرم افزار را از وب سایت آنها دانلود کرده و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. شما با استفاده از این برنامه می توانید به راحتی سایت خود را در آن ایجاد کرده و سپس سایت آماده خود را بر روی هاست مربوطه به انتشار برسانید.

 

همین امر باعث می شود که شما یک وابستگی در انتخاب نوع هاست خود داشته باشید. زیرا شما قادر نیستید بعدا هاست خود را تغییر دهید. زیرا این سایت ساز تنها برای این هاست بوده و المان هایی که شما طراحی کرده اید تنها دراین هاست یا میزبان قابل اجرا می باشد و شما در صورتی که بخواهید به هر دلیلی هاست خود را عوص کنید نمی توانید وب سایت خود را مانند قبل در اختیار داشته باشید.

 

 

  • استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)

 

این سیستم مدیریت محتوا که شما بارها نام آن را شنیده اید و به اختصار به آن CMS نیز گفته میشود تنها یک نرم افزار است که شما بر روی هاست خود نصب می کنید. سپس شما می توانید از طریق مرورگر خود به آن دسترسی داشته باشید و به آن لاگین نمایید. پس از آن نیز می توانید تمامی مقالات ، عکس های یا هر آن چیزی که بخواهید را در سایت خود اضافه کنید.

 

اما باید گفت که شباهت های زیادی بین یک سایت ساز و یک ویرایشگر وب وجود دارد که باعث شده است بازدیدکنندگان سایت ما در مورد تفاوت آنها سوال نمایند. به عنوان مثال وقتی که شما از یک سایت ساز استفاده می کنید دیگر نیازی ندارید تا برای به روز رسانی آن هیچ برنامه خاصی را اجرا کنید. تنها کاریی که شما باید انجام دهید این است که مرورگر خود را باز کرده به سایت خود لاگین کرده و هر تغییری که مد نظر دارید را در سایت خود به صورت کاملا مستقیم اعمال نمایید.

 

اما تفاوت هایی نیز بین این دو وجود دارد. اول اینکه با یک نرم افزار سایت ساز شما کنترل می کنید آن نرم افزار ، طراحی گرافیکی سایت و همچنین محصول نهایی خود را. شما هرگز به میزبان وب خود وابستگی ندارید. اگر که بخواهید میزبان خود را عوض کنید نیز می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

 

دوم اینکه یک CMS تنها یک سایت ساز نیست. شما همچنین می توانید از آن برای ساخت انجمن ها نیز استفاده کنید. اما باید گفت که این سیستم ها یک سری معایبی را نیز در ارتباط با میزبانی دارند. به عنوان مثال آنها تعداد زیادی قالب دارند. بنابراین اگر شما از یک CMS ای استفاده کردید که پر طرفدار بود آنگاه شما می توانید از قالب های فراوان آن استفاده کنید و این یعنی اینکه افراد دیگری نیز هستند که می توانند از این قالب ها استفاده نمایند بنابراین شما دیگر نمی توانید منحصر به فرد بودن ظاهر سایت خود را تضمین کنید. و این یک امتیاز منفی برای سایت شما به حساب می آید زیرا کاربران سایتی را مشاهده می کنند که ظاهر آن را در بسیاری جاهای دیگر نیز مشاهده کرده اند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که شما سعی کنید یک قالب مناسب را انتخاب کرده و آن را بایک قیمت مناسب خریداری کنید زیرا این کار از نظر امنیتی نیز بهتر می باشد.

 

همچنین نصب ای گونه سیستم ها نیز کمی سخت می باشد. شما می بایست با نحوه کار کردن با وب سرورهای مجازی و ایجاد پایگاه داده ها نیز آشنا باشید. اما باید گفت که اگر شما بتوانید این مسائل را یاد بگیرید آنگاه می توانید کنترل بهتری بر روی سایت خود داشته باشید. همچنین این گونه سیستم ها دارای یک سری افزونه هایی می باشد که شما می توانید از طریق آنها عملکردهای اضافه تری را نیز به سایت خود اضافه کنید. نمونه این سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس ، جوملا و دروپال است.

 

 

  • استفاده از یک نرم افزار بلاگینگ

 

نرم افزارهای بلاگینگ را نیز می توان زیر مجموعه ای از سیستم های مدیریت محتوا دانست. زیرا این ها بسیار شبیه CMS ها هستند با این تفاوت که امکانات کمتری دارند. زیرا فلسفه ایجاد آنها به این صورت است که با آن بتوان بلاگ ایجاد کرد.

 

در این روش نیز شما باید نرم افزار مربوطه را نصب کرده و همانند یک CMS مراحل نصب آن را طی کنید. و تمامی نکات و فواید و معایبی که در مورد سیستم های مدیریت محتوا گفته شد در مورد این نرم افزارها نیز صادق می باشد.

 

کدام را انتخاب کنیم؟

بعضی وقتا شما هر چه بیشتر یاد می گیرید آنگاه احساس می کنید که کمتر می دانید. من مطمئن هستم که بسیاری از شما ایده ساخت سایت را در سر دارید. اما نگران نباشید این احساسی است که همه کسانی که پا به این عرصه گذاشته اند در ابتدای کار با ان درگیر خواهند بود. این کار برای شما خیلی ساده تر از آن چیزی خواهد بود که شما فکر آن را کنید. بنابراین عقیده من بر این است که من نباید به شما پیشنهاد دهم تا چیزی را انتخاب کنید بلکه بهتر است تا نکاتی را برای شما بیان کنم و بتوانید از طریق آن یک گزینه خوب برای ساخت سایت خود انتخاب کنید.

مزایای بازاریابی از طریق ارسال پیامک صوتی انبوه

آیا شما صفحات جدیدی به سایت خود به صورت مکرر اضافه می کنید؟

 

اولین و مهم ترین سوالی که شما می بایست از خود کنید این است که آیا شما به صورت مکرر می خواهید صفحاتی را به وب سایت خود اضافه نمایید. دقت داشته باشید که من در مورد بروز رسانی سایت با شما سخن نمی گویم منظورم این است که شما به صورت مکرر صفحات مجزا به سایت خود اضافه می کنید یا نه؟ به طور مثال اگر شما در حال نوشتن مقالات به صورت مکرر و روزانه هستید این کار باعث می شود تا صفحات جدیدی به همراه URL های جدید به سایت شما اضافه گردد. و این یعنی اینکه شما در حال اضافه کردن صفحه می باشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...